Αρχική Blog Σελίδα 4141

Τα πρωτοσέλιδα των κυριακάτικων εφημερίδων

Διαβάστε τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της Κυριακής.

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι s11.jpg
Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι s12.jpg

Το Πολεμικό Ναυτικό στην πολυεθνική άσκηση ναρκοπολέμου «ΑΡΙΑΔΝΗ 20»

Από 19 έως 26 Ιουνίου 2020, διεξήχθη η πολυεθνική Άσκηση Ναρκοπολέμου «ΑΡΙΑΔΝΗ 20», στη ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Πατραϊκού κόλπου.

H ανωτέρω άσκηση διοργανώνεται από το Πολεμικό Ναυτικό σε ετήσια βάση με σκοπό την εκπαίδευση σε αντικείμενα Ναρκοπολέμου και επιπρόσθετα τη διατήρηση και επαύξηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας καθώς και την προαγωγή του επιπέδου της συνεργασίας των συμμετεχόντων σε συμμαχικό πλαίσιο.

Στην Άσκηση συμμετείχαν η Φ/Γ «ΑΔΡΙΑΣ» ως πλοίο έδρας του Διοικητού Διοικήσεως Ναρκοπολέμου (Δ/ΔΝΑΡ) Πλοιάρχου Θεόδωρου Αλεξόπουλου ΠΝ, τα Ν/ΘΗ «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» και «ΕΥΡΩΠΗ», η Κ/Φ «ΝΑΥΜΑΧΟΣ», το ρουμανικό Υ/Γ «RΟS A. CATUNEANU», μονάδες της Συμμαχικής Αντιναρκικής Δύναμης Standing NATO Mine Countermeasures Group Two (SNMCMG2) με πλοίο Διοικήσεως το ΠΓΥ «ΑΛΙΑΚΜΩΝ», ομάδες εξουδετερώσεως ναρκών και αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας.

Δείτε βίντεο από τις υποβρύχιες επιχειρήσεις:

Ανταλλαγές πυρών στη Λωρίδα της Γάζας – Ένταση όλο το βράδυ

Palestinian Islamic Jihad militants take part in an anti-Israel military show in Gaza City April 30, 2020. REUTERS/Mohammed Salem

Η Πολεμική Αεροπορία του Ισραήλ έπληξε τη νύχτα της Παρασκευής προς Σάββατο θέσεις της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας σε αντίποινα για τις εκτοξεύσεις ρουκετών από την Παλαιστίνη.

Οι ανταλλαγές πυρών στη Λωρίδα της Γάζας καταγράφονται με φόντο την αυξανόμενη ένταση καθώς πλησιάζει μια ημερομηνία-κλειδί όσον αφορά το σχέδιο προσάρτησης μεγάλου μέρους της κατεχόμενης Δυτικής Όχθης από το Ισραήλ.

Το βράδυ χθες Παρασκευή εκτοξεύτηκαν δύο ρουκέτες από τη Λωρίδα της Γάζας εναντίον του νότιου Ισραήλ, χωρίς πάντως να αναφερθούν θύματα. Οι υπηρεσίες πρώτων βοηθειών ανέφεραν πως ήχησαν οι σειρήνες της αεράμυνας στην περιοχή της Σντερότ, ισραηλινής πόλης η οποία απέχει μερικά χιλιόμετρα από τον παλαιστινιακό θύλακα.

Λίγες ώρες αργότερα, ισραηλινά μαχητικά έπληξαν «εργοστάσια» κατασκευής πυρομαχικών και ρουκετών στο νότιο τμήμα της Λωρίδας της Γάζας, ενημέρωσε σήμερα ο ισραηλινός στρατός.

Πηγές προσκείμενες στα σώματα ασφαλείας στη Λωρίδα της Γάζας επιβεβαίωσαν στο Γαλλικό Πρακτορείο τα πλήγματα στον τομέα της Χαν Γιούνις, στο νότιο άκρο του παλαιστινιακού θύλακα των δύο εκατομμυρίων κατοίκων.

Η προηγούμενη εκτόξευση ρουκέτας από τη Λωρίδα της Γάζας εναντίον του Ισραήλ είχε καταγραφεί στις αρχές του Μαΐου. Την Πέμπτη η ένοπλη πτέρυγα της Χαμάς προειδοποίησε το Ισραήλ εναντίον της υλοποίησης του σχεδίου να προσαρτήσει μεγάλα τμήματα της κατεχόμενης Δυτικής Όχθης, που θα ισοδυναμούσε, κατ’ αυτή, με την «κήρυξη πολέμου».

«Η αντίσταση θεωρεί την προσάρτηση της Δυτικής Όχθης και της Κοιλάδας του Ιορδάνη κήρυξη πολέμου εναντίον του λαού μας και θα φροντίσουμε ο εχθρός να το μετανιώσει», είπε ο εκπρόσωπος των Ταξιαρχιών Εζεντίν αλ Κάσαμ, ο Αμπού Ομπάιντα.

Η δήλωση αυτή καταγράφηκε καθώς κλιμακώνεται η ανησυχία ενώ πλησιάζει η αναμενόμενη απόφαση της ισραηλινής απόφασης για την εφαρμογή των σχεδίου των ΗΠΑ για το Μεσανατολικό.

Αυτό προβλέπει την προσάρτηση από το Ισραήλ της Κοιλάδας του Ιορδάνη και των εβραϊκών οικισμών στη Δυτική Όχθη, παλαιστινιακό έδαφος κατεχόμενο από τον ισραηλινό στρατό, καθώς και την εγκαθίδρυση παλαιστινιακού κράτους με πολύ μειωμένη έκταση.

Η παλαιστινιακή ηγεσία, η Φάταχ στη Δυτική Όχθη και η Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας, καταδικάζουν το αμερικανικό σχέδιο, το οποίο καταγγέλλουν επίσης ο ΟΗΕ, οι Ευρωπαίοι και ο Αραβικός Σύνδεσμος.

Τα τελευταία χρόνια, Ισραήλ και Χαμάς ενεπλάκησαν σε τρεις πολέμους (2008, 2012, 2014). Παρά την ανακωχή των τελευταίων μηνών, οι δύο πλευρές αναμετρώνται περιστασιακά, με εκτοξεύσεις ρουκετών από τη Λωρίδα της Γάζας και πλήγματα αντιποίνων του ισραηλινού στρατού.

Spiegel: «Σπάει ο πάγος» μεταξύ Μητσοτάκη – Ερντογάν

«Οι αρχηγοί των κυβερνήσεων Ελλάδας και Τουρκίας μιλούν ξανά» είναι ο τίτλος δημοσιεύματος στο Spiegel Online αναφορικά με την τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν μετά από καιρό ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Ταγίπ Ερντογάν, κάνοντας λόγο για «ενδείξεις χαλάρωσης» στις μεταξύ τους σχέσεις.

«Επί μήνες επικρατούσε σιωπή μεταξύ των κυβερνήσεων. Αλλά πλέον υπάρχει ελπίδα ότι οι δύο πλευρές προσεγγίζουν η μια την άλλη. Τουλάχιστον οι δύο αρχηγοί κυβερνήσεων μιλούν ξανά. ‘Για να διατηρηθούν οι δίαυλοι επικοινωνίας’ ανέφερε δήλωση από την Αθήνα. Συνομίλησαν για τις συνέπειες της πανδημίας και για τον τουρισμό.»

Το Spiegel στη συνέχεια κάνει αναδρομή στη δύσκολη πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων τους τελευταίους μήνες: «Τους τελευταίους μήνες στις ελληνοτουρκικές σχέσεις επικρατούσε πολικό ψύχος. Ισχυρές δυνάμεις του ναυτικού και από τις δύο χώρες περιπολούν στην ανατολική Μεσόγειο. Στον αέρα γίνονται εικονικές αερομαχίες μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών. Η τουρκική πολεμική αεροπορία πετά σχεδόν καθημερινά σε χαμηλό υψόμετρο πάνω από ελληνικά νησιά.

Oι δύο χώρες του ΝΑΤΟ εδώ και δεκαετίες ερίζουν για κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο και πιθανολογούν ότι υπάρχουν πλούσια αποθέματα φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο νότια της Κρήτης». Το Spiegel αναφέρεται επίσης και στα γεγονότα στον Έβρο υπενθυμίζοντας: «Τον Μάρτιο ο Ερντογάν είχε διαμηνύσει ότι τα σύνορα με την Ελλάδα και την ΕΕ ήταν ανοιχτά. Χιλιάδες άνθρωποι τότε πήραν το δρόμο για τη Δύση. Οι ελληνικές δυνάμεις ασφαλείας τους εμπόδισαν να εισέλθουν στην ΕΕ. Εκείνη την περίοδο η επικεφαλής της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ευχαρίστησε τους Έλληνες επειδή ήταν η ‘ευρωπαϊκή ασπίδα’. Στα ελληνοτουρκικά σύνορα επαναλαμβάνονται ακόμη σκανδαλώδη γεγονότα».

Πηγή: DW

Ο ειδικός απεσταλμένος και η επαναλειτουργία διαύλων επικοινωνίας Αθήνας-Αγκυρας.

Η τηλεφωνική επικοινωνία Μητσοτάκη-Ερντογάν ήταν το αποτέλεσμα μιας προσπάθειας της ελληνικής κυβέρνησης να ξαναλειτουργήσουν οι επίσημοι δίαυλοι επικοινωνίας των δυο χωρών.  Η συνομιλία έγινε πριν από την «σύγκρουση» ή το «ατύχημα», λόγω της επιθετικής τουρκικής στάσης σε όλα τα επίπεδα , διπλωματικό αλλά και στρατιωτικό. Οι παραδοσιακοί δίαυλοι επικοινωνίας σε ώρα ανάγκης ή και σε άλλες περιπτώσεις, μεταξύ των υπουργών Άμυνας και Εξωτερικών των δύο χωρών έχουν πρακτικά κοπεί, ενώ και το Μέγαρο Μαξίμου δεν επικοινωνεί με τον τούρκο Πρόεδρο.

Είναι από τις χειρότερες περιόδους σε ότι αφορά τις ελληνοτουρκικές σχέσεις σε ότι αφορά τους διαύλους επικοινωνίας που ήταν συνεχώς ανοικτοί και σε πολύ δύσκολες  ώρες.

Οι παρασκηνιακές προσπάθειες

Ο Έλληνας απεσταλμένος προσπαθεί εδώ και μήνες να βρει διαύλους  με την τουρκική ηγεσία πρωτίστως με τον  ίδιο τον Ερντογάν. Η  προσπάθεια του δεν έχει φέρει ορατά αποτελέσματα, αν ο ίδιος δεν το βάζει κάτω.

Η κυβέρνηση παράλληλα έχει ζητήσει και από το Βερολίνο (γνωστές οι γνωριμίες της Ντόρας Μπακογιάννη στην Γερμανία) διαμεσολάβηση. Κάποιοι εκτιμούν ότι η επικοινωνία ήταν και αποτέλεσμα της γερμανικής διαμεσολάβησης.

Μια κρούση (ίσως για τα μάτια του κόσμου) έκανε και ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών Λουίτζι ντι Μάγιο, που επισκέφθηκε πρόσφατα την Τουρκία, αλλά και η δική του κίνηση έμεινε χωρίς ανταπόκριση.

Το μεγάλο ερώτημα και η μεγάλη ελπίδα της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι η Ουάσιγκτον. Σε επίπεδο πρέσβεων Τζ. Πάϊατ στην Αθήνα και Ντέιβιντ Σάτερφιλντ στην Άγκυρα, υπάρχει μια κάποια κινητικότητα (ή έτσι τουλάχιστον αφήνουν να εννοηθεί). Όμως το αφεντικό του Λευκού  Οίκου, ο Ντ. Τράμπ  είναι με τον Ερντογάν στον οποίο και έχει δώσει το πράσινο φως και πλέον  δεν ασχολείται λόγω των καυτών εσωτερικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει 4 μήνες πριν τις κρίσιμες προεδρικές εκλογές. Η στάση του Ντ. Τράμπ και του υπουργού του Εξωτερικών Μ. Πομπέο δεν αφήνουν  καμία ελπίδα για αμερικανική παρέμβαση, η οποία θα συμπεριλαμβάνει και τις ελληνικές αγωνίες.  Ακόμα και στην περίπτωση της ήττας του Τράμπ, κάποια φωνή από τον Λευκό Οίκο δεν θα εμφανιστεί πριν από τον Ιανουάριο του 2021. Η στάση του Λευκού Οίκου και τα λάθη της Αθήνας, κάνουν ακόμα πιο επιθετικό τον Ερντογάν, ο οποίος αρνείται να συνομιλήσει.

Η συζήτηση

Για την Άγκυρα θέμα διαλόγου υπάρχει αν η Αθήνα δεχθεί τις τουρκικές απαιτήσεις. Να μπουν δηλαδή στο τραπέζι της διαβούλευσης όλες οι διεκδικήσεις (ΑΟΖ, επήρεια (δικαιώματα) νησιών, εναέριος χώρος, αποστρατικοποίηση νησιών κλπ, κλπ)
Εξ ου και η πρόσκληση σε διάλογο των Τσαβούσογλου και Ακάρ των τελευταίων ημερών , η οποία όμως πάντα συνοδεύεται από την απειλή. Με τον Ακάρ να λέει: «Μην διανοηθείτε να δημιουργήσετε τετελεσμένα χωρίς εμάς, θα λυπηθείτε»

Στην επικοινωνία Μητσοτάκη Ερντογάν φάνηκε ότι είμαστε ακόμα μακριά για να φανεί το επίπεδο του διαλόγου και τα θέματα της συζήτησης.
Ένα θέμα που συζητήθηκε στην επικοινωνία ήταν και το μεταναστευτικό. Με τον Ερντογάν να θεωρεί ότι η Ελλάδα κάνει λάθος που υποστηρίζει ότι τα σύνορα της είναι σύνορα της Ευρώπης γιατί και η Τουρκία είναι Ευρώπη. Μόνο που ο κ. Μητσοτάκης μιλά για την ΕΕ.

Το αποτέλεσμα πάντως της συζήτησης (που κράτησε μία ώρα , άρα 30 λεπτά λόγω μετάφρασης) είναι ότι θα ανοίξουν ξανά οι δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ Αθήνας -Αγκυρας. Στόχος να υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των Επιτελείων αλλά και των υπουργείων Άμυνας και Εξωτερικών. 

Tα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων του Σαββάτου 27 Ιουνίου

Διαβάστε τα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων…

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων του Σαββάτου 27 Ιουνίου 2020

Οι πρώτες σελίδες των εφημερίδων του Σαββάτου 27 Ιουνίου 2020. Οι καθημερινές και οι εβδομαδιαίες εκδόσεις

https://media.enikos.gr/data/photos/726652_213c53702e-91acdb88d50fb7df.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_e9b9704ef1-945469d5e6e90e06.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_8a43a1bccc-952bb4969b5c1662.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726653_ecf9585556-aa1744a55dbb94ae.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_747eeec609-9e5c75e7fcd4cda6.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_548d743180-889475a3e0db9519.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_08bddb9da7-b0f97fbd34c1a6f3.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_e3e03cbae2-af377cca864474db.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_fb7ff8d9f6-9e4d1d19950b738a.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_c98a8a500c-82cf83f4ef6fda7d.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_2a0a49273d-9fdec2121218354e.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_6d00a73c2b-afaaa320d6ce23f0.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_2d2ffb7da8-80e445f23aa73388.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726653_427295f050-a526568aace0b611.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726653_f140da7a02-a08398d6b4b9b59f.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_9edbe3f278-b325df5bb82a5831.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_0cd3fded08-a2b010c96728fecf.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_225a6ca03c-89e6032a2d2e857a.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_5485e9bf26-b2338ada499a3f4d.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_dd844da25e-bb2a8315ded8d0a0.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_98b8e4ed2a-a88147ea7d42a047.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_4df2727d42-b532b553c9c5850c.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_f5456573d8-a52482f60b2de6d8.jpg
https://media.enikos.gr/data/photos/726652_02d58eb7c9-94f64caebebb6e10.jpg

Αμερικανικό ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία Ελευσίνας

Επίσημη επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εξαγορά των ναυπηγείων της Ελευσίνας μέσω της ONEX Shipyards απέστειλε στον υπουργό Ανάπτυξης κ. Αδωνι Γεωργιάδη ο διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού κρατικού οργανισμού US International Development Finance Corporation (DFC) κ. Adam Boehler.

Ο DFC ουσιαστικά αποτελεί τον χρηματοδοτικό βραχίονα για στρατηγικές επενδύσεις των ΗΠΑ στο εξωτερικό.

Το ενδιαφέρον στην επιστολή του κ. Boehler πέραν της επισημοποίησης του αμερικανικού ενδιαφέροντος για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας κατ’ επιβεβαίωση των στρατηγικών επιδιώξεων στη χώρα μας, είναι και η χρήση των ναυπηγείων.

Και αυτό καθώς στην επιστολή του αναφέρει πως στόχος είναι η δημιουργία ενός Hub για την υποστήριξη και την παροχή υπηρεσιών προς τις αποστολές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ και τη Δυτ. Αφρική στην Ελλάδα και τα δυτικά Βαλκάνια που θα διασφαλίσουν την περιφερειακή ενεργειακή ανεξαρτησία!

Επίσημη επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εξαγορά των ναυπηγείων της Ελευσίνας μέσω της ONEX Shipyards απέστειλε στον υπουργό Ανάπτυξης κ. Αδωνι Γεωργιάδη ο διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού κρατικού οργανισμού US International Development Finance Corporation (DFC) κ. Adam Boehler.

Ο DFC ουσιαστικά αποτελεί τον χρηματοδοτικό βραχίονα για στρατηγικές επενδύσεις των ΗΠΑ στο εξωτερικό.

Το ενδιαφέρον στην επιστολή του κ. Boehler πέραν της επισημοποίησης του αμερικανικού ενδιαφέροντος για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας κατ’ επιβεβαίωση των στρατηγικών επιδιώξεων στη χώρα μας, είναι και η χρήση των ναυπηγείων.

Και αυτό καθώς στην επιστολή του αναφέρει πως στόχος είναι η δημιουργία ενός Hub για την υποστήριξη και την παροχή υπηρεσιών προς τις αποστολές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ και τη Δυτ. Αφρική στην Ελλάδα και τα δυτικά Βαλκάνια που θα διασφαλίσουν την περιφερειακή ενεργειακή ανεξαρτησία!

Τηλεφωνική επικοινωνία Μητσοτάκη – Ερντογάν: Πώς κλείστηκε η συνομιλία των δύο ηγετών

Συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον προεδρου της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν 74η Γενική συνέλευση του ΟΗΕ για το κλίμα, Νεα Υόρκη, 25 Σεπτεμβρίου 2019.

Τηλεφωνική επικοινωνία με τον τούρκο πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, είχε ο έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το μεσημέρι της Παρασκευής στον απόηχο των τουρκικών προκλήσεων σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού, οι δύο ηγέτες συζήτησαν για τις επιπτώσεις της πανδημίας του κοροναϊού και τις προσπάθειες αντιμετώπισής τους, καθώς και για ζητήματα που συνδέονται με το άνοιγμα των συνόρων και την αποκατάσταση των τουριστικών ροών.

Παράλληλα, όπως αναφέρεται, ο κ. Μητσοτάκης και ο κ. Ερντογάν συμφώνησαν να διατηρήσουν ανοικτούς τους διμερείς διαύλους επικοινωνίας.

Πώς κλείστηκε η επαφή των δύο ηγετών

Η επικοινωνία έγινε αφού πρώτα κανονίστηκε σε διπλωματικό επίπεδο. Σύμφωνα με πληροφορίες την επικοινωνία κανόνισε η διευθύντρια του διπλωματικού γραφείου, πρέσβης Ελένη Σουρανή.

Κατόπιν δικής της πρωτοβουλίας ήρθαν σε επαφή κι έγιναν συνομιλίες με τούρκους διπλωμάτες και στη συνέχεια τηλεφωνήθηκαν Μητσοτάκης και Ερντογάν.

Ο διάλογος που πήγε… περίπατο

Η επικοινωνία των δύο ανδρών έρχεται σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία η Άγκυρα προχωρά σε συντονισμένες ενέργειες που στοχεύουν στη συντήρηση της έντασης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Εμμένοντας στις προκλήσεις και στην αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, η Άγκυρα διαστρεβλώνει την αλήθεια και επιχειρεί να δικαιολογήσει την παραβατική συμπεριφορά της στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Παράλληλα, κλιμακώνει την εμπρηστική ρητορική κατά της χώρας μας -καταδεικνύοντας την ενόχληση και τον εκνευρισμό από την επίσκεψη Μπορέλ στην Ελλάδα που έστειλε ηχηρό μήνυμα προάσπισης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων- με τον δήθεν διάλογο που επεδίωκε να παραχωρεί τη θέση του εκ νέου στις απειλές.

Στην αντίπερα όχθη, στον απόηχο της κλιμάκωσης των τουρκικών απειλών σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και της όξυνσης των σχέσεων Άγκυρας – Παρισιού, με φόντο όσα λαμβάνουν χώρα στη Λιβύη, τις τελευταίες ώρες παρατηρείται έντονη διπλωματική κινητικότητα στην Αθήνα, με αποκορύφωμα την τηλεφωνική επικοινωνία Κυριάκου Μητσοτάκη – Εμανουέλ Μακρόν την Πέμπτη.

Αθήνα και Παρίσι συμμερίζονται την ίδια ανησυχία για την τουρκική επεκτατική πολιτική, με τρανταχτό παράδειγμα το τουρκο-λιβυκό μνημόνιο, το οποίο είναι ανυπόστατο και για τις δυο χώρες. Οι δύο πλευρές, λοιπόν, φαίνεται πως συντονίζουν όλο και πιο εντατικά τις κινήσεις τους για την στάση που θα κρατήσουν στο επερχόμενο Συμβούλιο Κορυφής, στις 17 και 18 Ιουλίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής που έγινε μέσω τηλεδιάσκεψης, ο έλληνας πρωθυπουργός είχε αφήσει αιχμές για τη στάση των χωρών – μελών, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «είναι παράδοξο να συζητάμε για κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας για την Ουκρανία και να μη συζητάμε για την παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ελλάδας και της Κύπρου».

ΚΕΠΕ: Μεταξύ 5,67% με 7,16% η ύφεση το 2020 – Θα αυξηθούν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια

Στο εύρος 5,67% με 7,16% εκτιμά την ύφεση το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) όπως σημειώνεται στη σύνοψη του τετραμηνιαίου περιοδικού «Οικονομικές Εξελίξεις» που κυκλοφόρησε σήμερα για το μήνα Ιούνιο από το κέντρο.

Όπως αναφέρεται: «Σήμερα οι περισσότεροι αναλυτές προχωρούν σε επανεκτίμηση της κατάστασης προβλέποντας μικρότερη ύφεση. Για παράδειγμα, ο ΟΟΣΑ θεωρεί ότι θα έχουμε ύφεση (μόνο) 8% το 2020 και ανάπτυξη 4,5% το 2021. Στο ΚΕΠΕ, εκτιμούμε πλέον την ύφεση στο εύρος 5,67% με 7,16%. Το σημαντικότερο στοιχείο της αλλαγής αυτής είναι η εμπιστοσύνη και αξιοπιστία που δημιουργήθηκε στη χώρα μας από τη διαχείριση της υγειονομικής και της οικονομικής κρίσης από την ελληνική πολιτεία. Εμπιστοσύνη και αξιοπιστία ήταν τα «χαμένα» όπλα της ελληνικής οικονομικής πολιτικής για δεκαετίες. Αξιοπιστία σημαίνει προσήλωση στους στόχους της πολιτικής της χώρας με ειλικρίνεια, συνέπεια, μεθοδικότητα και υπευθυνότητα. Η αξιοπιστία ενισχύει έμπρακτα την εμπιστοσύνη τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας».

Όπως αναφέρει το ΚΕΠΕ, τα πρώτα δείγματα γραφής συνηγορούν στην παραπάνω υπόθεση καθώς αντανακλώνται στην επιτυχή έξοδο της χώρας όπου δανείστηκε για 10ετές ομόλογο με επιτόκιο 1,5%. Όπως εξηγεί το κέντρο, δεν είναι η πρώτη φορά που βγήκε η χώρα στις αγορές. «Είναι όμως η πρώτη φορά κατά την οποία το κόστος δανεισμού είναι τόσο μικρό για ένα δεκαετές ομόλογο. Τον Μάρτιο του 2019, το αντίστοιχο επιτόκιο δανεισμού ήταν 3,9%. Άρα η εμπιστοσύνη είναι το άλφα και το ωμέγα στην οικονομία. Και αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα που πρέπει να το κρατήσουμε για τους επόμενους μήνες».

Οι ξένοι επενδυτές δανείζουν στις σημερινές συνθήκες την Ελλάδα με ευνοϊκό επιτόκιο, συνεχίζει το ΚΕΠΕ, και μάλιστα σε μια περίοδο γεωπολιτικών εντάσεων όπου η Ελλάδα απειλείται από την επιθετικότητα της Τουρκίας. «Απόδειξη και αυτό του πόσο σημαντικό είναι ότι η χώρα μας είναι «δεμένη» με το ευρώ».

Ωστόσο, όπως αναφέρεται, το αν η ύφεση θα είναι πιο κοντά στο -10% ή στο -4,7% εξαρτάται από εξωγενείς και ενδογενείς παράγοντες. Η ιατρική-υγειονομική πρόοδος είναι ο πρώτος καθοριστικός παράγοντας. Όσο πιο γρήγορα βρεθεί ένα αποτελεσματικό αντιϊκό φάρμακο ή ακόμη καλύτερα ένα εμβόλιο απέναντι στον κορονοϊό, τόσο πιο γρήγορη θα είναι η αποκατάσταση της οικονομικής ζημιάς και μικρότερη βέβαια η ένταση της ύφεσης.

Ο δεύτερος εξωγενής παράγοντας σχετίζεται με την επιτυχία αντιμετώπισης της κρίσης στις άλλες χώρες. Η οικονομία μας είναι μικρή και ανοικτή και δυστυχώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από έναν τομέα, τον τουρισμό, με προφανείς διασυνδέσεις με το εξωτερικό. Όπως εκτιμά το ΚΕΠΕ, θα ήμασταν σε ευνοϊκότερη κατάσταση εάν είχαμε φροντίσει πριν από την έλευση του κορονοϊού, π.χ. στη διάρκεια της προηγούμενης κρίσης, να αλλάξουμε το παραγωγικό μας μοντέλο, ενισχύοντας και άλλους τομείς π.χ. αγροδιατροφικό, μεταποίηση, εκτός του τουρισμού.

Ο τριετούς παράγοντας σχετίζεται με την ΕΕ όπου τα πράγματα δείχνουν θετικά, όπως σημειώνει το ΚΕΠΕ, και ο τέταρτος παράγοντας σχετίζεται με τη διαχείριση της οικονομικής κρίσης από την κυβέρνηση και τα μέχρι στιγμής δεδομένα είναι ενθαρρυντικά, αφού διάφοροι πρόδρομοι δείκτες δείχνουν βελτίωση μετά το ξέσπασμα της κρίσης.

Ο τουρισμός επηρεάζεται αρνητικά

Όπως σημειώνεται ο τουρισμός δέχεται ένα από τα ισχυρότερα πλήγματα από τη διεθνή εξάπλωση του κορονοιού αλλά παράλληλα σημειώνεται: «δεδομένου ότι ο δημόσιος τομέας καταλαμβάνει το 1/5 περίπου της ελληνικής οικονομίας σε όρους παραγωγής και απασχόλησης, η άσκηση επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής, σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη άσκηση κατάλληλων κλαδικών πολιτικών, είναι εφικτό να αντισταθμίσει σημαντικό μέρος των αρνητικών επιπτώσεων της μείωσης των διεθνών ταξιδιωτικών εισπράξεων. Κατά συνέπεια, οι εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών για ύφεση 4,7% έως 7,9% φαίνονται, με τα σημερινά δεδομένα, αρκετά βάσιμες».

Θα αυξηθούν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια

Με δεδομένη τη δυσχέρεια στην ιδιωτική οικονομία, σε επίπεδο οικονομικής πολιτικής ως κύριος αντισταθμιστικός παράγοντας μπορεί να αναδειχθεί η αύξηση των κρατικών δαπανών για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας. Στην περίπτωση της χώρας μας, όπως αναφέρει το ΚΕΠΕ, αυτό μπορεί να σημαίνει μείωση των απαιτούμενων πρωτογενών πλεονασμάτων του Κρατικού Προϋπολογισμού για όσο διάστημα απαιτείται, προκειμένου να στηριχθεί η οικονομία υπό τις έκτακτες συνθήκες ανοικοδόμησής της. Η σχετικά μικρή επίδραση του ύψους του δημοσίου χρέους στην αύξηση των μη εξυπηρετόυμενων δανείων (ΜΕ∆) αποτελεί ένα ενθαρρυντικό μήνυμα προς τους υπεύθυνους χάραξης μιας περισσότερο παρεμβατικής πολιτικής στήριξης των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών. Επιπλέον, ο ρόλος του δημοσιονομικού ισοζυγίου και του ελλείμματος του Κρατικού Προϋπολογισμού σχετικά με την εξέλιξη των ΜΕ∆ θα πρέπει να εκτιμηθεί σε συνδυασμό με την προσδοκώμενη θετική επίδραση των δημοσίων δαπανών στη στήριξη του εισοδήματος και του ΑΕΠ, τα οποία αποτελούν τον κύριο παράγοντα επίδρασης στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Από την άλλη πλευρά, η χρηματοοικονομική ευρωστία των τραπεζικών ιδρυμάτων, όπως τουλάχιστον αυτή αντανακλάται στη διατήρηση ισχυρής κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών, αποτελεί τη δεύτερη σημαντική γραμμή άμυνας για την ανάσχεση νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων όλων των κατηγοριών στο μέλλον, καθώς συμβάλλει στη διαφύλαξη της εμπιστοσύνης στο τραπεζικό σύστημα και στη χρηματοοικονομική σταθερότητα γενικότερα. Τέλος, η αρνητική επίπτωση που θα έχουν πιθανές δυσμενείς μεταβολές στις τιμές των ακινήτων στα στεγαστικά ΜΕ∆ είναι αναμενόμενη αλλά μικρή, ενώ η αύξηση των παρεχόμενων κινήτρων προς τα πιστωτικά ιδρύματα για την ενίσχυση της πιστωτικής επέκτασης προς την οικονομία θα έχουν βραχυπρόθεσμα ευεργετική, αν και μικρή, επίδραση στη μείωση ή συγκράτηση της αύξησης των ΜΕ∆. Επομένως, τον κύριο μοχλό στήριξης της οικονομίας και ανάσχεσης των ΜΕ∆ πρέπει να αποτελέσει η αύξηση των κρατικών δαπανών ως βασικός στυλοβάτης του εισοδήματος σε περιόδους κρίσης, με την παράλληλη μέριμνα για διατήρηση της χρηματοοικονομικής ευρωστίας των τραπεζών ως την αναγκαία γέφυρα για την «επόμενη μέρα» της ελληνικής οικονομίας.

Ο δρόμος μπροστά μας: το σχέδιο των μεταρρυθμίσεων

Σημαντικό χαρακτηρίζεται να μην «χαθεί» ούτε ένα ευρώ από τα χρήματα του πακέτου στήριξης της ΕΕ που αντιστοιχούν στη χώρα μας. Αυτό σημαίνει ότι ο κρατικός μηχανισμός πρέπει να είναι έτοιμος να διαχειρισθεί ένα συνολικό Recovery Plan. Όμως δεν φτάνει η απορροφητικότητα, όπως σημειώνεται, χρειάζεται και αποτελεσματικότητα.

Το αναγκαίο Recovery Plan της χώρας πρέπει να υποστηρίζει το δόγμα που λέει: «παράγω και εξάγω».

Όπως αναφέρει το ΚΕΠΕ η κυβέρνηση έχει τη χρυσή ευκαιρία-πρόκληση να προχωρήσει στον μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου της χώρας ενισχύοντας τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα. Να αναδείξει την τοπική παραγωγή, ώστε να περιορίσουμε την εξάρτησή μας από άλλες χώρες και ειδικά από αυτές που είναι μακριά από το γεωγραφικό μήκος και πλάτος στο οποίο βρισκόμαστε. Και αυτό μπορεί να γίνει τονώνοντας τον πρωτογενή τομέα με νέες τεχνολογίες και ιδέες.

Έπειτα, να ρίξουμε το βάρος μας στη μεταποίηση, που μπορεί να παίξει τον ρόλο του πολλαπλασιαστή της αξίας της παραγωγής μας.

«Η ελληνική παραγωγή με όλες τις εκφάνσεις της θα μπορούσε να αποτελεί τον εναλλακτικό προμηθευτή σε ένα μοντέλο αγοράς που πλέον αλλάζει από την ταχύτητα παράδοσης στην ασφαλή παράδοση. Για να το πετύχουμε αυτό όμως πρέπει να δούμε καίρια ζητήματα, όπως τα ενεργειακά ή/και τα εργασιακά (π.χ. ασφαλιστικές κρατήσεις) κόστη. Θέματα που συζητάμε εδώ και χρόνια, που έχουν να κάνουν με την ανταγωνιστικότητα της χώρας και που μια εθνική στρατηγική για την επίλυσή τους μόνο όφελος μπορεί να φέρει στη χώρα» καταλήγει το σχετικό κείμενο που υπογράφει ο Πρόεδρος του ∆.Σ. και επιστημονικός διευθυντής του ΚΕΠΕ καθηγητής Παναγιώτης Λιαργκόβας.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ