Οι πρώτες σελίδες των εφημερίδων της Δευτέρας 23 Μαρτίου 2020








Οι πρώτες σελίδες των εφημερίδων της Δευτέρας 23 Μαρτίου 2020








Ποιοι, πώς και πότε θα μπορούν να κυκλοφορούν και με ποιο τρόπο θα έχουν την απαραίτητη άδεια, εξήγησαν σε συνέντευξη τύπου 5 υπουργοί της κυβέρνησης
Μόνο με άδεια την οποία θα συμπληρώνει ο πολίτης και μόνο για συγκεκριμένους λόγους θα μπορούν να κυκλοφορούν οι πολίτες μετά την απαγόρευση της κυκλοφορίας.
Όπως είπε ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, το μέτρο ελήφθη διότι δεν υιοθέτησαν όλοι οι πολίτες την απαραίτητη υπεύθυνη στάση.
Ανακοινώσεις για το νέο μέτρο περι απαγόρευσης μετακινήσεων, στο Κέντρο Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας (Ριζαρείου 1, Χαλάνδρι), από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά, τον Υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, τον Υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, Λευτέρη Οικονόμου, τον Υφυπουργό Υγείας, Βασίλη Κοντοζαμάνη και τον Υφυπουργό Εσωτερικών, Θεόδωρο Λιβάνιο.
Νίκος Χαρδαλιάς
Η κατάσταση που αντιμετωπίζουν άλλα νοσοκομεία άλλων χωρών μιλάει από μόνη της. Είναι αναγκαίο να γίνει τώρα η απαγόρευση μετακινήσεων. Ισχύει από τις 6 το πρωί της Δευτέρας, ως τις 6 Απριλίου στις 6 το πρωί.
Μετάβαση από και προς στην εργασία, για τις εργάιμες ώρες. Μετάβαση σε φαρμακείο εφόσον συνιστάται. Μετάβαση σε κατάστημα τροφίμων. Στην τράπεζα αν δεν είναι δυαντή η ηλεκτρονική συναλλαγή. Μετάβαση σε τελετή, κηδεία, γάμος, βάφτηση, υπό τους όρους που προβλέπονται. Σωματική άσκηση,ή περίπατος με κατοικίδιο. Σε κάθε όχημα επιβαάινεται να επιβαίνουν ο οδηγός και ακόμα ένα άτομο. Συνολικά 8 περιπτώσεις εξαίρεσης.
Η ΕΛ.ΑΣ, δημοτική αστυνομία, τα λιμεναρχεία ελέγχουν. Ταυτότητα, διαβατήριο και δήλωση απαραίτητα.
Βεβαίωση τύπου Α΄είναι για τους εργαζόμενους, συμπληρώνεται μια φορά. Περιέχει ονοματεπώνυμο, τόπο κατοικίας και τόπο εργασίας και το ωράριο εργασίας.
Για τις άλλες περιπτώσεις και για κάθε μεμονομένη κίνηση, οι πολίτες πρέπει να συμποληρώνουν βεβαίωση τύπου Β΄, με ονοματεπώνυμο και τον λόγο μετακίνησής τους.
Απαγορεύεται η παραμονή πολιτών σε πλατείες, πάρκα, άλση. Παραμένουν ανοιχτά τα καταστήματα που λειτουργούν τώρα. Συνεχίζεται κανονικά η εργασία των υπηρεσιών που είναι μέχρι σήμερα, με το αναγκαίο προσωπικό και με βάση τις οδηγίες κάθε φορέα.
Τα ΜΜΜ λειτουργούν σε περιορισμένη συχνότητα. Ιδιωτικής χρήσεων οχήματα κυκλοφορούν, μόνο με τον οδηγό και ως έναν επιβάτη.
Η formga θα είναι διαθέσιμη από σήμερα το βράδυ. Οι εργαζόμενοι αύριο το πρωί θα πάνε στην εργασία τους μόνο την υπεύθυνη δήλωση, αλλά θα αναχωρήσουν με τον έλεγχο.
Για τους επαναπατρίζοντες, σε σύνολο 217 που ελέγχθηκαν εντοπίστηκαν 13 περιπτώσεις είτε εκτός είτε πέριξ της οικείας τους. 5.000 ευρώ πρόστιμο σε αυτούς.
Δεν κυκλοφορούμε χωρίς αιτία. Δεν προσβάλουμε όσους μάχονται στην κοινωνία για τη δική μας υγεία. Δεν είναι περιορισμός αλλά κατάθεση σεβασμού στο σύνολο.
Πιερακάκης
Βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό σταυροδρόμι. Πρέπει να στερηθούμε σήμερα αυτά που θέλουμε να βρούμε αύριο.
Η κυβέρνηση αναρτά το forma.gov.,gr όπου όλες οι οδηγίες αναφέρονται αναλυτικά. Εκεί είναι οι δύο τύποι εγγράφων.
Έχουν πρβλεφθεί 3 εναλλακτικές διαδικασίες για την τύπου Β’.
Μία βεβαίωση, με έξι λόγους για τους οποίους μπορεί να πρέπει να μετακινηθεί. Μετάβαση σε φαρμακείο ή γιατρό, σούπερ μάρκετ, μετάβαση στην τράπεζα, κίνηση για παροχή βοήθειας σε ανθρώπους που είναι σε ανάγκη, μετάβαση σε τελετή, σωματική άσκηση ή κατοικίδιο.
Τρεις τρόποι: Φόρμα, ένα λευκό χαρτί για να γράψει μια δήλωση με το ονοματεπώνυμό του και SMS στο 13033, γράφει 1 ως 6, κενό, ονοματεπώνυμο και διεύθυνση κατοικίας. Το SMS είναι δωρεάν. Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχη δεν κρατούν προσωπικά δεδομένα.
Οικονόμου
Τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί απαγορεύουν κάθε άσκοπη μετακίνηση πολιτών. Οι ώρες είναι και θα παραμείνουν κρίσιμες. Το μόνο που θα αλλάξει είναι η ανάγκη να εφοδιαστούν με το έγγραφο, εκείνοι που υπάκουσαν στα μέτρα από την αρχή.
Η ΕΛ.ΑΣ έχει καταρτίσει ειδικό σχεδιασμό για όλη την επικράτεια. Από αύριο το πρωί τα μέτρα τίθενται σε ισχύ και η επιβολή του προστίμου. Υπάρχουν και οι σοβαρές ποινικές κυρώσεις και τα αυτόφωρα. Στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη από αέρως επιτήρηση με drone και ελικόπτερα.
Στα διόδια πάρα πολύ αυστηροί έλεγχοι και θα υποχρεώνονται σε αναστροφή, εκτός των προστίμων, όσοι δεν έχουν σοβαρό λόγο.
Κοντοζαμάνης
Η ατομική ευθύνη θα κρίνει την έκβαση της μάχης αυτής. Δεν υπάρχει λόγος να προσερχόμαστε στις δομές υγείας εφόσον έχουμε συμπτώματα της νόσου.
Είμαστε σε πλήρη ετοιμότητα. Υπάρχει επάρκεια υλικού και εξοπλισμού και κάθε μέρα προστίθενται κι άλλα.
Λιβάνιος
Βασικές υπηρεσίες Δήμων και Περιφερειών δεν θα σταματήσουν να εξυπηρετούν τους πολίτες. Ενθραύννουμε τους πολίτες να κάνουν ηλεκτρονικά τις εργασίες τους με το δημόσιο.
Μέριμνά μας είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία πολιτών. Οι τοξικοεξαρτημένοι, οι άστεγοι και οι Ρομα. Για τα συσίτεια, η διανομή θα γίνετια κατ’ οίκον στη δομή εφόσον είναί άστεγοι.
Για τους Ρομά, θα ισχύσει ότι ισχύει για όλες τις κατηγορίες.
Επιβάλλεται να μην ξεχάσουμε τα ζώα. Ζητάμε να δοθεί μέρημνα για τα αδέσποτα από τους Δήμους.
Tο έντυπο που θα συμπληρώνουν οι πολίτες που θέλουν να μετακινούνται για συγκεκριμένους σκοπούς, έδωσε η Πολιτική Προστασία.
Πρόκειται για μια γραπτή (ή και ηλεκτρονική) δήλωση με συγκεκριμένα κουτάκια που θα συμπληρώνεται με ένα Χ από τον κόσμο.
Φαρμακείο, βενζινάδικο, σούπερ μάρκετ ή κάτι άλλο για προμήθεια ειδών πρώτης ανάγκης, είναι το πρώτο μέρος του εγγράφου.
Στο δεύτερο για ιατρικούς λόγους υπάρχουν οι προβλέψεις για ιατρείο, μονάδα υγείας ή κάτι άλλο.
Στο τρίτο μέρος υπάρχει πρόβλεψη για μετακίνηση για οικογενειακούς λόγους και προκειμένου να δοθεί βοήθεια σε ευπαθείς ομάδες ή παιδιά.
Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη για απλή σωματική άσκηση κοντά στο σπίτι, αλλά όχι για συλλογική αθλητική δραστηριότητα. Επίσης και η μετακίνηση για τη βόλτα των κατοικιδίων.
Τέλος, θα μπορεί κάποιος να πηγαίνει με δήλωση σε δημόσια υπηρεσία ή σε ένα κατάστημα παροχής υπηρεσιών. Σε όλα υπάρχει διεύθυνση του μέρους που θα πηγαίνει ο πολίτης και δεν θα μπορεί να πάει κάπου αλλού χωρίς να κάνει νέα δήλωση.
Τέλος, και πολύ σημαντικό είναι το τμήμα που αφορά στην εργασία. Θα μπορεί κάποιος να μετακινείται στη δουλειά του εφόσον δεν είναι δυνατή η τηλεργασία και με έγγραφη αναφορά του εργοδότη. Ή μετακίνηση για εργασία που δεν μπορεί να αναβληθεί.
Διάγγελμα θα κάνει ο πρωθυπουργός στις 18.00 και να εξειδικευτούν τα μέτρα στις 19.00 από τον Ν. Χαρδαλιά, τον Κ. Πιερρακάκη και τον Σ. Τσιόδρα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Μαξίμου: «Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στις 18:00, θα απευθύνει μήνυμα προς τους πολίτες».
Ενδεχομένως να υπάρχει απαγόρευση κυκλοφορίας προς την επαρχία με μπλόκο στα διόδια ή και περιορισμό των πτήσεων και άλλα έκτακτα μέτρα για τον περιορισμό της επέκτασης του κοροναϊού.
Ενδεχομένως η ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα αποστέλλεται με SMS θα μπορεί να συμπληρωθεί από όσους έχουν πρόσβαση κι ευχέρεια σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες και οι ηλικιωμένοι θα έχουν το έντυπο.

Εντολή για απαγόρευση κάθε άσκοπης κυκλοφορίας και μετακίνησης πολιτών σε ολόκληρη την επικράτεια από τις 6 το πρωί της Δευτέρας ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Οπως είπε ο πρωθυπουργός, από αύριο το πρωί, στο δρόμο θα μπορούν να βρίσκονται μόνον όσοι κινούνται προς και από την εργασία τους. Αν κατευθύνονται για να προμηθευτούν τρόφιμα και φάρμακα. Αν επισκέπτονται γιατρό ή πρόσωπο το οποίο χρειάζεται φροντίδα. Και, όσοι ασκούνται ατομικά ή ανά δύο ή συνοδεύουν το κατοικίδιό τους. Τέλος, επιτρέπεται η εφάπαξ μετάβαση στον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους, όσων βρίσκονται σε αστικά κέντρα.
Όποιος κυκλοφορεί, θα πρέπει να έχει οπωσδήποτε μαζί του αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο. Και ο λόγος της μετακίνησής τους θα πρέπει να βεβαιώνεται: Eίτε με έγγραφο του εργοδότη του -αν πρόκειται για μισθωτό- είτε με προσωπική υπεύθυνη δήλωση -σε περίπτωση ελεύθερου επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενου. Έχει ήδη υπάρξει μέριμνα ώστε, με απλό και φιλικό για τον πολίτη τρόπο, να μπορεί να λαμβάνεται η σχετική βεβαίωση μέσω διαδικτύου ή με τηλεφωνικό μήνυμα ή ακόμη και να συμπληρώνεται και χειρόγραφα.
Τέλος, τον έλεγχο της εφαρμογής του μέτρου αναλαμβάνουν η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, το Λιμενικό και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Στους παραβάτες θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ για κάθε παράβαση.
Αναλυτικά το μήνυμα του πρωθυπουργού
Πριν από λίγο, έδωσα εντολή στους συναρμόδιους υπουργούς να προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε από τις 6 το πρωί της Δευτέρας 23ης Μαρτίου, από αύριο δηλαδή, να ισχύσει απαγόρευση κάθε άσκοπης κυκλοφορίας και μετακίνησης πολιτών σε ολόκληρη την επικράτεια.
Είναι, ίσως, το τελευταίο βήμα μιας οργανωμένης Δημοκρατικής Πολιτείας. Που, όμως, πρέπει να γίνει εγκαίρως, για να μην γίνει μάταιο. Γιατί ο χρόνος δεν μετριέται, πλέον, σε μέρες, αλλά με ώρες. Και απαιτούνται τολμηρές και γρήγορες πρωτοβουλίες.
Το Κράτος οφείλει κατά το Σύνταγμα να «μεριμνά για την Υγεία των Πολιτών» και να παρεμβαίνει όταν η άσκηση της ατομικής ελευθερίας υπερβαίνει τον συνταγματικό της σκοπό και απειλεί την κοινωνία.
Και όταν η ευθύνη του ενός αποδεικνύεται ελλειμματική, τότε θα πρέπει να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον. Στο όνομα του συλλογικού καλού, λοιπόν, προχωρώ στη σημερινή απόφαση: Για να προστατέψω την Υγεία μας και όλα όσα πετύχαμε μέχρι τώρα σε αυτό τον τομέα. Έχω ήδη ενημερώσει την Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τους αρχηγούς των κομμάτων για την απόφασή μου.
Έτσι, από αύριο το πρωί, στο δρόμο θα μπορούν να βρίσκονται μόνον όσοι κινούνται προς και από την εργασία τους. Αν κατευθύνονται για να προμηθευτούν τρόφιμα και φάρμακα. Αν επισκέπτονται γιατρό ή πρόσωπο το οποίο χρειάζεται φροντίδα. Και, όσοι ασκούνται ατομικά ή ανά δύο ή συνοδεύουν το κατοικίδιό τους. Τέλος, επιτρέπεται η εφάπαξ μετάβαση στον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους, όσων βρίσκονται σε αστικά κέντρα.
Όποιος κυκλοφορεί, θα πρέπει να έχει οπωσδήποτε μαζί του αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο. Και ο λόγος της μετακίνησής τους θα πρέπει να βεβαιώνεται: Eίτε με έγγραφο του εργοδότη του -αν πρόκειται για μισθωτό- είτε με προσωπική υπεύθυνη δήλωση -σε περίπτωση ελεύθερου επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενου. Έχει ήδη υπάρξει μέριμνα ώστε, με απλό και φιλικό για τον πολίτη τρόπο, να μπορεί να λαμβάνεται η σχετική βεβαίωση μέσω διαδικτύου ή με τηλεφωνικό μήνυμα ή ακόμη και να συμπληρώνεται και χειρόγραφα.
Τέλος, τον έλεγχο της εφαρμογής του μέτρου αναλαμβάνουν η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, το Λιμενικό και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Στους παραβάτες θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ για κάθε παράβαση.
Από τους περιορισμούς αυτούς εξαιρούνται, προφανώς μέλη της κυβέρνησης και της Βουλής. Κρατικοί λειτουργοί και όλα τα στελέχη των υπηρεσιών Υγείας, της Πολιτικής Προστασίας, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων. Λεπτομέρειες για όλα τα παραπάνω θα παρουσιάσουν, σε λίγο, οι αρμόδιοι υπουργοί.
Συμπατριώτες μου,
Στην Ιταλία χάνεται, δυστυχώς, ένας άνθρωπος κάθε δύο λεπτά. Και η κατάσταση γίνεται όλο και χειρότερη παντού στον κόσμο. Έχω χρέος, λοιπόν, να μην επιτρέψω να υποστεί μια τέτοια δοκιμασία και η χώρα μας. Δεν πρέπει να φτάσουμε στο σημείο να διαλέγουμε ποιος θα ζήσει και ποιος θα χαθεί. Δική μου επιλογή είναι μόνο μία: Η ζωή και η υγεία των Ελλήνων!
Ευχαριστώ τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών που κατάλαβαν την απειλή και μένουν στο σπίτι. Ερημώνοντας δρόμους και πλατείες, εξορίζουμε τον κίνδυνο. Και μένοντας στις εστίες μας, τις μετατρέπουμε σε οχυρά ζωής.
Δεν θα αφήσω, ωστόσο, μερικούς επιπόλαιους να υπονομεύσουν την ασφάλεια των πολλών. Γιατί οι λίγοι ανεύθυνοι μπορούν να βλάψουν χιλιάδες υπεύθυνους. Καθώς, λοιπόν, στη μάχη έρχονται δύσκολες στιγμές, πρέπει να κλείσει κάθε κερκόπορτα στο κακό. Και αυτόν τον στόχο έχει ο περιορισμός της κυκλοφορίας από αύριο.
Απ’ την πρώτη στιγμή της υγειονομικής κρίσης, η κυβέρνηση ενημέρωσε τους πολίτες με ειλικρίνεια. Οργάνωσε κατάλληλα τις ιατρικές δομές της χώρας, προχωρώντας σε προσλήψεις πρόσθετου νοσηλευτικού προσωπικού αλλά και σε προμήθειες δυσεύρετου ιατρικού εξοπλισμού. Αναδιάταξε τις υπηρεσίες του Δημοσίου.
Και, μέσα σε λίγες ημέρες, ανακοίνωσε τρείς δέσμες γενναίων μέτρων για τη στήριξη εργαζομένων και επιχειρήσεων. Όλα αυτά, κρατώντας -παράλληλα- απόρθητα τα σύνορά μας και τα σύνορα της Ευρώπης. Το κράτος, συνεπώς, απέδειξε ότι ήταν και είναι παρόν παντού.
Τώρα, όμως, είναι η ώρα που το ατομικό ταυτίζεται όσο ποτέ με το συλλογικό: Τώρα είναι η ώρα του πολίτη!
Ο κορονοϊός δεν ξεχωρίζει σύνορα ή έθνη, εισοδήματα ή κοινωνικές ομάδες. Απειλεί τον άνθρωπο, όποιος κι αν είναι, όπου κι αν κατοικεί. Απέναντί του, είμαστε όλοι ίσοι.
Μόνο που κάποιοι είναι πιο ευάλωτοι. Οι παππούδες, οι γιαγιάδες, οι γονείς μας. Οι συμπολίτες μας με χρόνια νοσήματα που και αυτοί πρέπει, εν μέσω κρίσης, να βρουν καταφύγιο στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Δεν σταμάτησαν οι Έλληνες να αρρωσταίνουν και από άλλες ασθένειες. Και πρέπει να μεριμνήσουμε και γι’ αυτούς.
Χθες, ο καθηγητής κ. Τσιόδρας μίλησε για την ευθύνη των νέων προς τους ηλικιωμένους με έναν κόμπο στο λαιμό. Ας γίνει αυτή η συναισθηματική αντίδραση ενός ανθρώπου που σηκώνει τεράστιο βάρος, με καθαρό μυαλό και μοναδική αξιοπρέπεια, κραυγή αφύπνισης.
Τώρα είναι η στιγμή να ορθώσουμε όλοι το δικό μας μέτωπο, να ξαναγράψουμε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο. Με πρώτη δέσμευση, να σπάσει η αλυσίδα μετάδοσής του ιού: Ο καθένας από εμάς να πάψει να γίνεται κρίκος μεταφοράς στο διπλανό του.
Συμπολίτες μου,
Η κυβέρνηση μένει όρθια στο καθήκον, απλώνοντας την φροντίδα της σε κάθε γωνιά του τόπου μας. Όμως, θα το ξαναπώ: Το μεγαλύτερο όπλο κατά του αόρατου εχθρού είναι η προσωπική μας συμπεριφορά: Δεν κυκλοφορούμε χωρίς αιτία. Μένουμε σπίτι. Δεν προσβάλλουμε με τη στάση μας εκείνους που μάχονται νύχτα-μέρα στα νοσοκομεία για τη δική μας υγεία.
Γιατί η παραμονή στο σπίτι είναι, στον πυρήνα της, ένα εξόχως δημοκρατικό σύνθημα συλλογικής ευθύνης. Δεν είναι περιορισμός. Αλλά κατάθεση σεβασμού στο σύνολο.
Έτσι θα αποδείξουμε ότι ο κοινωνικός μας ιστός είναι συμπαγής και με συνείδηση. Και ότι μαζί σηκώνουμε το βάρος της πατρίδας. Θα χρειαστεί να επιστρατεύσουμε όλα τα αποθέματα σθένους και υπομονής για να ξεπεράσουμε την κρίση.
Κλείνω με τα λόγια του Αμερικάνου προέδρου Θεόδωρου Ρούζβελτ, που ταιριάζουν, νομίζω, σε αυτούς που ήδη μάχονται εναντίον της απειλής και θα κληθούν να κάνουν πολύ περισσότερα στις επόμενες μέρες: «Ο έπαινος ανήκει στον άνθρωπο που είναι πραγματικά στην αρένα, με πρόσωπο γεμάτο ιδρώτα και αίμα. Που έχει, όμως, ενθουσιασμό και αφοσίωση. Γιατί ξοδεύει τον εαυτό του σε ένα άξιο σκοπό».
Εκ μέρους των Ελληνίδων και των Ελλήνων τους ευχαριστώ. Και σας καλώ όλους να δείξουμε την ευγνωμοσύνη μας με την καθημερινή μας στάση. Καθώς η ατομική επιθυμία υποχωρεί μπροστά στην συλλογική βούληση, η πατρίδα περνά στα χέρια μας. Ελλάδα είμαστε όλοι. Ας την προφυλάξουμε, λοιπόν! Ώστε να συναντήσουμε το αύριο πιο υγιείς, πιο δυνατοί και πιο αισιόδοξοι.
Δεν κυκλοφορούμε. Και δίνουμε όλοι ενωμένοι, πάνδημη απάντηση στην πανδημία.
Σε επιχειρησιακή ετοιμότητα έχει τεθεί τις τελευταίες ώρες ο κρατικός μηχανισμός, προκειμένου να εφαρμοστεί η καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας, πιθανά τις επόμενες ώρες με διάγγελμα Μητσοτάκη. Τα τηλέφωνα έχουν πάρει φωτιά μεταξύ υψηλόβαθμων στελεχών της κυβέρνησης από τις πρωινές κιόλας ώρες, καθώς μελετώνται ήδη διαφορετικές εκδοχές και επιτελικά σχέδια, με τα σώματα ασφαλείας να βρίσκονται στην άλλη άκρη της γραμμής των κυβερνητικών τηλεφώνων.
Οδηγίες λαμβάνει και η Ελληνική Αστυνομία, σύμφωνα με πληροφορίες, τα τελευταία λεπτά και ενώ οι εικόνες μαζικών «εξορμήσεων» συνεχίστηκαν και σήμερα, παρά τις διαρκείς εκκλήσεις των υγειονομικών αρχών. Πληροφορίες αναφέρουν, επίσης, ότι θα χρησιμοποιηθεί ευρύτατα η τεχνολογία της κινητής τηλεφωνίας για να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις του κόσμου.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι πολίτες θα δηλώνουν με SMS σε συγκεκριμένο αριθμό το πού θα κατευθύνονται. Το σύστημα θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες επιλογές – εργασία, σούπερ μάρκετ, φαρμακείο κ.α. – τις οποίες θα επιλέγει ο πολίτης.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες ο αριθμός θα είναι ο 13030 στον οποίο ο ενδιαφερόμενος θα δηλώνει το όνομά του και τον σκοπό μετακίνησης. Το σύστημα, το οποίο έχει επεξεργαστεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα δίνει στον αιτούμενο έναν κωδικό βάσει του οποίου θα κινείται.
Όσον αφορά τους ταξιδιώτες που θα φτάσουν στην Ελλάδα τις επόμενες ώρες από το εξωτερικό υπάρχουν σκέψεις για να τους βάζουν σε καραντίνα σε ξενοδοχεία.
Ήδη η διακοπή της κυκλοφορίας στη Βάρκιζα, το Καβούρι, αλλά και το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου στη Θεσσαλονίκη στενεύει κι άλλο τον κλοιό των μέτρων, με το Μέγαρο Μαξίμου να μετρά αντίστροφα για να πατήσει το κουμπί του lockdown σε κάθε μορφή κυκλοφορίας. Από το μετρο δεν φαίνεται να εξαιρούνται ούτε τα αεροδρόμια, καθώς η άφιξη Ελλήνων του εξωτερικού συνοδεύθηκε σε πολλές περιπτώσεις από την παρουσία του κορονοϊού στις αποσκευές τους.
Βεβαίως, θα πρέπει να υπάρξουν διευκρινίσεις σχετικά με τις μετακινήσεις που θα μπορούν να γίνονται. Π.χ. αν θα απαγορευτεί μια μικρή βόλτα ή με το αυτοκίνητο για κάποιον συγκεκριμένο προορισμό πέραν των παραπάνω. Και τα ερωτήματα είναι πολλά για τις καθημερινές συνήθειες. Π.χ. για το αν θα μπορεί κάποιος να πάει στο σπίτι των υπερήλικων γονιών του ή να δει τα παιδιά του ή να βγάλει βόλτα τον σκύλο του. Το παραπάνω μοντέλο χρησιμοποιείται στη Γαλλία με την υποβολή email όπου γίνεται αναφορά του σκοπού της μετακίνησης.«Ο πρωθυπουργός ενημερώνεται και αποφασίζει» δήλωσε στον ΣΚΑΪ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση αξιολογεί κάθε ημέρα τα δεδομένα «και είμαστε έτοιμοι να πάρουμε όποιο μέτρο χρειαστεί».
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο απαγόρευσης της κυκλοφορίας σε άτομα άνω των 65 ετών, είπε ότι υπάρχουν πολλές αποφάσεις που εφαρμόζονται σε διάφορες χώρες «αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ένας μπούσουλας που θα πρέπει να ακολουθήσει κανείς».
Στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύτηκε τα ξημερώματα του Σαββάτου αναφέρονται σχετικά τα εξής:
Άρθρο εξηκοστό όγδοο: Πρόσθετα μέτρα αντιμετώπισης του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19
1. Προς τον σκοπό μείωσης του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 μπορεί να επιβάλλεται, πλέον άλλων μέτρων, με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών μετά από γνώμη της Εθνικής Επιτροπής προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, η προσωρινή
απαγόρευση εισόδου στην Ελληνική Επικράτεια υπηκόων τρίτων κρατών. Η απαγόρευση του προηγούμενου εδαφίου δεν ισχύει για τους υπηκόους κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και της Συμφωνίας Σένγκεν, συμπεριλαμβανομένων των συζύγων τους ή των προσώπων με τα οποία αυτοί έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, καθώς και των ανήλικων τέκνων τους.
2. Για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, είναι
δυνατόν, με απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας μετά από γνώμη της Εθνικής Επιτροπής προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, να επιβάλλεται, για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, σε όλη την Επικράτεια ή σε ορισμένη μόνο περιοχή, απαγόρευση δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων, στις οποίες συμμετέχει ένας ελάχιστος αριθμός ατόμων. Με την ίδια απόφαση μπορούν να προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης της διάταξης του προηγούμενου εδαφίου, υπό την επιφύλαξη της εφαρμογής άλλων κυρώσεων που προκύπτουν από την κείμενη νομοθεσία.
3. Για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, είναι
δυνατόν να επιβάλλονται ως μέτρα πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, περιορισμοί ή απαγόρευση της κυκλοφορίας των πολιτών εν όλω ή εν μέρει στην Επικράτεια. Από τα μέτρα του προηγούμενου εδαφίου εξαιρούνται μετακινήσεις των πολιτών για την εξυπηρέτηση ζωτικών, προσωπικών ή επαγγελματικών, αναγκών τους που δεν μπορούν να ικανοποιηθούν με άλλον τρόπο. Τα μέτρα του πρώτου εδαφίου της παρούσας επιβάλλονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών μετά από γνώμη της Εθνικής Επιτροπής προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι εξαιρέσεις του δευτέρου εδαφίου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία ρύθμιση για την εφαρμογή της παρούσας. Παράβαση της παρούσας επισύρει τις κυρώσεις της παρ. 2 του εξηκοστού ένατου άρθρου.
Άρθρο εξηκοστό ένατο: Μηχανισμοί ελέγχου μέτρων αντιμετώπισης του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού και διοικητικές κυρώσεις
1. Η περ. α. της παρ. 1 του εικοστού τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου αντικαθίσταται ως εξής:
«1. α) Αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής των κατεπειγόντων μέτρων για την αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19,
τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.), οι Υγειονομικές Υπηρεσίες των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία και οι Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους, καθώς και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.) του άρθρου 82 του ν. 4622/2019 (Α’ 133)».
2. Στο τέλος του εικοστού τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 64) προστίθεται παράγραφος 5 ως εξής:
«5. Στα φυσικά πρόσωπα, που παραβιάζουν τα μέτρα της παρ. 1 του παρόντος, χωρίς να θίγονται οι προβλεπόμενες στην παρ. 6 του άρθρου πρώτου της από 25.2.2020
Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 42) ποινικές κυρώσεις και οι κυρώσεις που προβλέπονται στον Ποινικό Κώδικα, επιβάλλεται με αιτιολογημένη πράξη της αρμόδιας αρχής, για κάθε παράβαση, διοικητικό πρόστιμο πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ».
Οι εξελίξεις σχετικά με τον κορωνοϊό και τα ελληνοτουρκικά σύνορα, καθώς και η κατάσταση στη Λιβύη, αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο του αυριανού Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών, οι συνομιλίες των υπουργών Εξωτερικών θα εστιάσουν στις εξελίξεις σχετικά με την πανδημία του ιού Covid-19, με έμφαση στον συντονισμό των προσπαθειών για τον επαναπατρισμό Ευρωπαίων πολιτών, τη συνεργασία για την αντιμετώπιση των συνεπειών του ιού και την εξέταση των γεωπολιτικών επιπτώσεων που αυτός θα επιφέρει.
Θα συζητηθούν επίσης, όπως αναφέρεται, οι εξελίξεις σχετικά με τη μεταναστευτική πίεση στα ελληνο-τουρκικά σύνορα και την εφαρμογή της Δήλωσης Ε.Ε.-Τουρκίας του Μαρτίου 2016, η κατάσταση στη Λιβύη και οι διεργασίες για τη σύσταση της νέας επιχείρησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επιτήρηση του εμπάργκο όπλων, καθώς και η στρατηγική αναθεώρηση της αποστολής EUTM Mali.
Το ΓΕΕΘΑ ανακοίνωσε πως στο πλαίσιο των μέτρων περιορισμού της διάδοσης του COVID 19 στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, αναστέλλεται η χορήγηση άδειας ορκωμοσίας 15 ημερών στους νεοσύλλεκτους οπλίτες θητείας.
Όπως διευκρινίζεται θα ληφθεί υπόψη στη συνολική τους υπηρεσία με απόλυση τους 15 ημέρες νωρίτερα της καθορισμένης.
Αμέσως μετά την ορκωμοσία τους, οι νεοσύλλεκτοι οπλίτες θητείας θα λάβουν Φύλλο Πορείας για να παρουσιαστούν στις μονάδες τους.
Περισσότεροι από 305.000 άνθρωποι έχουν νοσήσει από τον κοροναϊό σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ περισσότεροι από 13.000 έχουν πεθάνει.
Οι θάνατοι στην Ιταλία έχουν ξεπεράσει τον αριθμό των θανάτων στην Κίνα, όπου και καταγράφηκε αρχικά το ξέσπασμα του COVID-19 σύμφωνα με την καταμέτρηση του Reuters.

Ισπανία: 400 θάνατοι σε 24 ώρες
Ο αριθμός των νεκρών από την πανδημία του COVID-19 στην Ισπανία αυξήθηκε στους 1.720 την Κυριακή από τους 1.326 θανάτους που είχαν αναφερθεί το Σάββατο, όπως μεταδίδουν τα ΜΜΕ στην Ισπανία επικαλούμενα στοιχεία των υγειονομικών υπηρεσιών.

Ο αριθμός των καταγεγραμμένων περιστατικών στη χώρα αυξήθηκε σήμερα στα 28.572 περιστατικά από 24.926 της προηγούμενης καταμέτρησης, σύμφωνα με τις ίδιες δημοσιογραφικές αναφορές.
H κυβέρνηση της Ισπανίας αποφάσισε την παράταση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης κατά 15 ακόμη ημέρες, μετά την αρχική 15νθήμερη κατάσταση ανάγκης που είχε ανακοινωθεί στις 14 Μαρτίου, προκειμένου να αντιμετωπίσει την εξάπλωση του COVID-19, όπως ανέφεραν σήμερα οι εφημερίδες «El Pais» και «El Mundo».
Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ επικοινώνησε την απόφαση τις κυβέρνησης στα στελέχη της περιφερειακής διοίκησης μέσω μιας βιντεοκλήσης.
Η επιβολή της κατάστασης ανάγκης σε εθνικό επίπεδο απαγορεύει όλες τις αναγκαίες μετακινήσεις.
Γερμανία: Αυξάνονται τα κρούσματα, παραμένει χαμηλός ο αριθμός των νεκρών
Το ινστιτούτο Robert Koch στη Γερμανία ανακοίνωσε ότι ο αριθμός των επιβεβαιωμένων περιστατικών μόλυνσης από τον COVID-19 στη χώρα αυξήθηκε σήμερα στα 18.610 περιστατικά. Ο αριθμός αυτός είναι αυξημένος κατά 1.948 περιστατικά, από την προηγούμενη ημέρα.

Πάντως, το πανεπιστήμιο John Hopkins υπολογίζει τα κρούσματα στη Γερμανία σε πάνω από 21.500.
Ο συνολικός αριθμός των νεκρών σύμφωνα με το ινστιτούτο Robert Koch αυξήθηκε στους 55, αυξημένος κατά 9 από τους 46 νεκρούς που είχαν ανακοινωθεί χθες.
Συνεχίζεται το δράμα στο Ιράν
Ο αριθμός των νεκρών στο Ιράν από τον COVID-19 αυξήθηκε στους 1.685 με 129 θανάτους να έχουν καταγραφεί το τελευταίο 24ωρο, σύμφωνα με δήλωση που έκανε σήμερα, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας στην κρατική τηλεόραση.
Ο συνολικός αριθμός των ανθρώπων που έχουν μολυνθεί από τον κοροναϊό στο Ιράν, έφτασε στους 21.638.
Αυστραλία: Κλείνουν οι χώροι εστίασης και διασκέδασης
Ο πρωθυπουργός της Αυστραλίας ανακοίνωσε το κλείσιμο των παμπ, κλαμπ, σινεμά, καζίνο και των χώρων λατρείας από τη Δευτέρα.
Τα εστιατόρια και οι καφετέριες δεν θα διατηρούν τραπέζια και θα επιτρέπεται μόνο το take away. Οι υπηρεσίες delivery θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά.
Τα σχολεία δεν έχουν κλείσει ακόμη.
Οι αριθμοί των κρουσμάτων στην Αυστραλία έχουν αυξηθεί αρκετά τις τελευταίες μέρες, καθώς έχουν φτάσει τα 1.315.
Η κατάσταση στην Αφρική
Ο κοροναϊός συνεχίζει την εξάπλωση του στην Αφρική, την ήπειρο που άργησε μεν αλλά τελικά δεν έμεινε ανέγγιχτη από την πανδημία.
Σε ολόκληρη την ήπειρο τα κρούσματα αγγίζουν τα 1.200 με τα περισσότερα να εντοπίζονται στην Αλγερία, την Αίγυπτο και τη Νότια Αφρική.
37 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε συνολικά 10 αφρικανικές χώρες.
Eswatini (4), Ethiopia(9), Gabon (4), Gambia (1), Ghana (21), Guinea (2), Kenya(7), Liberia(3), Madagascar(3), Mauritius (14), Mauritania(2), Morocco (96), Namibia(3), Niger (1), Nigeria(25), Rwanda (17), Senegal(56), Seychelles(7), Somalia(1), South Africa (240), Sudan(2), (…)— Africa CDC (@AfricaCDC) March 22, 2020
Συγκινητικές στιγμές χθες το βράδυ στις Καστανιές, αφού όλοι οι κάτοικοι του χωριού βγήκαν στους δρόμους και αποθέωσαν χειροκροτώντας και φωνάζοντας από καρδιάς ένα τεράστιο “ευχαριστώ” στις ελληνικές δυνάμεις που απ’ τις 28 Φεβρουαρίου δίνουν την “μάχη” δίπλα στο χωριό τους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα και τα κρατούν απαραβίαστα.
Άνθρωποι κάθε ηλικίας, παρατεταγμένοι στις δυο πλευρές των δρόμων, χειροκροτούσαν αστυνομικούς, στρατιωτικούς, πυροσβέστες και τους ευρωπαίους της FRONTEX που περνούσαν με τις κλούβες και τα άλλα οχήματα πηγαίνοντας προς το Τελωνείο των Καστανεών και τον φράχτη ή το δάσος, για να αναλάβουν υπηρεσία.
Από μακριά και φορώντας μάσκες ορισμένοι λόγω του κορονοϊού, μπορεί λόγω των σημερινών συνθηκών της πανδημίας να μην τους έσφιξαν στην αγκαλιά τους, αλλά η καρδιά και η ψυχή των ακριτικών κατοίκων του χωριού έγινε μια τεράστια αγκαλιά και είπαν με το δικό τους τρόπο ένα μεγάλο ευχαριστώ για όσους τους προσφέρουν όλο αυτό το διάστημα.
Έκκληση στον ελληνικό λαό απευθύνει ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς να δούμε δύο εικόνες. Η μία με το κομβόι των στρατιωτικών που μεταφέρουν πτώματα στην Ιταλία και την άλλη με το κομβόι των ΙΧ στα διόδια των εθνικών οδών.
Υπογράμμισε ότι όλοι πρέπει να δείξουμε υπευθυνότητα και να ακολουθούμε τις οδηγίες των αρχών. Τα δύσκολα είπε είναι μπροστά μας, οι επόμενες εβδομάδες είναι κρίσιμες. Γι αυτό χρειάζεται, προσοχή, υπευθυνότητα και τήρηση του μέτρου μένουμε σπίτι.
Επανέλαβε ότι η πλειοψηφία συμμορφώνεται με τα περιοριστικά μέτρα που έχουν επιβληθεί, ωστόσο κάποιοι ακόμα και σήμερα δείχνουν ανεύθυνη και αντικοινωνική συμπεριφορά.
«Δεν είναι μια εύκολη ιστορία υπάρχουν συμπεριφορές που είναι ανάρμοστες και μπορεί να διασπείρουν τον ιό στις τοπικές κοινωνίες και να οδηγηθούμε σε υπερφόρτωση του συστήματος υγείας και σε θανάτους αγαπημένων ανθρώπων», είπε ο κ. Χαρδαλιάς.
Απευθύνθηκε στο συναίσθημα, λέγοντας ότι έχουμε λάβει αυστηρά μέτρα για να μην γίνουμε Ιταλία, θα λάβουμε και άλλα όπου επιβάλλεται με μέγιστη υπευθυνότητα για να μην χαθούν ανθρώπινες ζωές. «Ας πάρουμε σωστές αποφάσεις. Το χρωστάμε στους δικούς μας».
Η πολιτεία, είπε ο κ. Χαρδαλιάς, είναι εδώ για να συνδράμει όπου χρειαστεί και η κυβέρνηση θα λάβει όλα τα μέτρα που χρειάζονται. Είπε χαρακτηριστικά ότι όλα τα μέτρα είναι στο τραπέζι και όλα είναι μπροστά μας, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αν χρειαστεί, θα ληφθούν πιο αυστηρά .