Αρχική Blog Σελίδα 4123

Kροατία: Για πρώτη φορά τιμή στη μνήμη των Σέρβων

Για πρώτη φορά εκπρόσωπος της σερβικής μειονότητας στην Κροατία θα συμμετάσχει στον εορτασμό της εθνικής κροατικής επετείου. Μέρα νίκης για την Κροατία και βαριάς ήττας, εκτοπισμού και πένθους για τους Σέρβους της χώρας.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της Κροατίας Μπόρις Μιλόσεβιτς από το Ανεξάρτητο Δημοκρατικό Σερβικό Κόμμα (SDSS) θα είναι παρών στις 5 Αυγούστου στον εορτασμό της 25ης επετείου από την «Επιχείρηση Καταιγίδα», η οποία καθόρισε την έκβαση του σερβοκροατικού εμφυλίου και γενικότερα του πολέμου στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Οι εορτασμοί λαμβάνουν χώρα παραδοσιακά στην πόλη Κνιν, την πρωτεύουσα της Κράινας στη Δαλματία. Λίγες μέρες αργότερα ο υπουργός Βετεράνων της Κροατίας Τόμο Μέντβεντ από το κυβερνών κόμμα της Κροατικής Δημοκρατικής Ένωσης (HDZ) αναμένεται επίσης να καταθέσει στεφάνι στη μνήμη των Σέρβων που έπεσαν θύματα του πολέμου στο χωριό Γκρούμπορε.

Για όσους δεν είναι τόσο εξοικειωμένοι με την πρόσφατη ιστορία και την εσωτερική πολιτική της Κροατίας, όλες οι παραπάνω πληροφορίας μπορεί να προκαλούν πλήξη. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, πρόκειται για δύο συμβολικές κινήσεις που αποτελούν τομή στην αντιμετώπιση του πρόσφατου, αιματηρού παρελθόντος της χώρας. Κινήσεις σαν κι αυτές θα μπορούσαν, στην ιδανική περίπτωση, να λειτουργήσουν θετικά με στόχο τη μείωση των εντάσεων, που υφέρπουν ακόμη μέχρι σήμερα, μεταξύ της κροατικής πλειονότητας και της σερβικής μειονότητας στην Κροατία.

Διπλή ανάγνωση της ιστορίας

Η «Επιχείρηση Καταιγίδα» στις αρχές Αυγούστου του 1995 ήταν η κορύφωση της διαμάχης Κροατών και Σέρβων της Κροατίας μετά την απόσχιση της Κροατίας από την τότε Γιουγκοσλαβία και τη συνακόλουθη αντίδραση της σερβικής μειονότητας με τη σύσταση της λεγόμενης «Σερβικής Δημοκρατίας της Κράινας». Η Κράινα ήταν στην ουσία μια περιοχή επί κροατικού εδάφους υπό τον έλέγχο Σέρβων ανταρτών, οι οποίοι είχαν διακηρύξει την πρόθεση αυτονόμησης από την Κροατία και στη συνέχεια ένταξης στη Σερβία. Ο πόλεμος στην Κροατία, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, έληξε με τη νίκη των κροατικών στρατευμάτων. Αυτή ήταν όμως συγχρόνως και μια καθοριστική ήττα για το περίφημο μεγαλοσερβικό σχέδιο του τότε Σέρβου προέδρου Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς. Τότε απελευθερώθηκε από τον κροατικό στρατό από τις 4 έως τις 7 Αυγούστου 1995 το ένα τρίτο της Κροατίας.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της «Επιχείρησης Καταιγίδα» και μετά από αυτήν, διεπράχθησαν εγκλήματα εναντίον Σέρβων αμάχων . Οι δύο στρατιωτικοί διοικητές της «Επιχείρησης Καταιγίδα» Άντο Γκοντοβίνα και Μλάντεν Μάρκατς οδηγήθηκαν στο Διεθνές Δικαστήριο στη Χάγη, κατηγορούμενοι για εκτοπισμό αμάχων και εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Εντούτοις αργότερα αθωώθηκαν. Γεγονός είναι πάντως ότι η κροατική στρατιωτική επιχείρηση έθεσε οριστικό τέρμα στην  καθημερινότητα των Σέρβων στην Κράινα, οι οποίοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν μαζικά τις εστίες τους και να γίνουν πρόσφυγες, όπως εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Ο ακριβής αριθμός Σέρβων αμάχων και ανταρτών που εκτοπίστηκαν δεν είναι μέχρι σήμερα γνωστός. Οι εκτιμήσεις διαφέρουν, ανάλογα από ποια πλευρά βρίσκεται κανείς. Άλλοι κάνουν λόγο για 90.000 και άλλοι για 250.000 Σέρβους. Μετά τη στρατιωτική επιχείρηση ακολούθησαν λεηλασίες και πυρπολήσεις σπιτιών Σέρβων. Η κροατική πολιτική και στρατιωτική ηγεσία δεν τις απέτρεψε.

Σύμφωνα με αρχεία του Κέντρου Επεξεργασίας του Παρελθόντος, στις 100 ημέρες που ακολούθησαν εκατοντάδες άμαχοι Σέρβοι δολοφονήθηκαν. Οι δράστες ήταν μέλη του κροατικού στρατού ή ένοπλοι που φορούσαν τις στολές του κροατικού στρατού ή της αστυνομίας. Η ΜΚΟ Helsinki Watch κάνει λόγο για 410 αμάχους, οι οποίοι δεν προέβαλαν καν αντίσταση και για το κάψιμο σχεδόν 22.000 σπιτιών. Μέχρι στιγμής κανείς δεν έχει θεωρηθεί υπεύθυνος για τα εγκλήματα αυτά.

Περί συμφιλίωσης Σέρβων και Κροατών

Μολονότι τρεις πρόεδροι της Κροατίας, ο Στίπε Μέσιτς, ο Ίβο Γιοσίποβιτς και η Κολίντα Γκράμπαρ-Κιτάροβιτς καταδίκασαν στο παρελθόν τα εγκλήματα εναντίον της σερβικής μειονότητας, στην πράξη όμως η κροατική πολιτική πάντα προσπαθούσε να αγνοήσει τα σκοτεινά κεφάλαια της πρόσφατης ιστορίας της χώρας. Τα μηνύματα από το Βελιγράδι επίσης δεν συνέτειναν στη συμφιλίωση Σέρβων και Κροατών. Εδώ και χρόνια η κροατική δεξιά ζητά την πρόσκληση του Μίλοραντ Πούποβατς (SDSS), ηγετικής φυσιογνωμίας της σερβικής μειονότητας στην Κροατία, στους εορτασμούς στο Κνιν. Όχι όμως ως ένδειξη συμφιλίωσης αλλά περισσότερο σαν παραδοχή της σερβικής ήττας.

Μάλιστα συχνά οι εορτασμοί στο Κνιν έχουν συνοδευθεί από φασιστικούς τόνους, ακόμη και με τραγούδια από το ακροδεξιό κόμμα της Ανεξάρτητης Κροατίας, που είχε συνεργαστεί με τον Χίτλερ. Για τους λόγους αυτούς ο Πούποβατς δεν έχει πάει στο Κνιν. Άλλωστε ο ίδιος δεν είναι καν μέλος της κροατικής κυβέρνησης, όπως ο Μπόρις Μιλόσεβιτς, το νέο πρόσωπο του SDSS. Μάλιστα σε πρόσφατη συνέντευξή του ενόψει των εορτασμών στους οποίους θα παραστεί, ο Μπόρις Μιλόσεβιτς ανέφερε ότι πρόκειται για μια σελίδα της ιστορίας με δύο όψεις και ότι ο ίδιος βέβαια ως Σέρβος δεν μπορεί να ξεχάσει τα θύματα και τα καμένα σπίτια. «Είναι μέρος της ταυτότητάς μου», είπε χαρακτηριστικά.

Όσο για την κατάθεση στεφάνων από τον Τόμο Μέντβεντ, πρώην στρατηγό του κροατικού στρατού που τραυματίστηκε στον πόλεμο, θα πρέπει να υπολογίζει σε κριτική από κροατικούς κύκλους που δεν θέλουν τη συμφιλίωση. Ωστόσο η νέα κροατική κυβέρνηση του Αντρέι Πλένκοβιτς θέλει να κάνει ένα νέο βήμα. Μέχρι σήμερα η «Επιχείρηση Καταιγίδα» θεωρούνταν από όλες τις κροατικές κυβερνήσεις ως η απόλυτη επιτυχία της χώρας. Τώρα αρχίζει να γίνεται λόγος και για την σκοτεινή της πλευρά, για τα εγκλήματα. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο Πούποβατς, στην Κροατία δεν ακούγονται συχνά μηνύματα ειρήνης, από την ηγεσία και τους βετεράνους ήρωες του πολέμου. Ίσως η φετινή επέτειος να αποτελέσει ευκαιρία για την ουσιαστική συμφιλίωση στο μέλλον.

Πηγη: DW

Tα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων της Δευτέρας 03 Αυγούστου

Διαβάστε τα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων…

Ισραηλινά αντίποινα για την εκτόξευση ρουκέτας από τη Λωρίδα της Γάζας

Ρουκέτα εκτοξεύθηκε χθες βράδυ εναντίον του εδάφους του Ισραήλ από τη Λωρίδα της Γάζας, παλαιστινιακό έδαφος ελεγχόμενο από τη Χαμάς, ανακοίνωσε ο ισραηλινός στρατός, προσθέτοντας ότι προχώρησε σε αντίποινα, πλήττοντας «υπόγειες υποδομές» του ισλαμιστικού κινήματος.

Η προηγούμενη εκτόξευση ρουκέτας εναντίον του ισραηλινού εδάφους από τον παλαιστινιακό θύλακα είχε σημειωθεί στις αρχές του Ιουλίου.

«Ρουκέτα που εκτοξεύθηκε από τη Λωρίδα της Γάζας αναγνωρίστηκε και αναχαιτίστηκε από την αντιαεροπορική άμυνα», ανέφερε ο ισραηλινός στρατός μέσω Twitter.

Μια εκπρόσωπος του περιφερειακού συμβουλίου του Σάαρ Χανεγκέβ, τομέα στο νότιο Ισραήλ κοντά στη Λωρίδα της Γάζας, όπου ήχησαν αργά χθες βράδυ σειρήνες της αεράμυνας, ανέφερε ότι η ρουκέτα δεν προκάλεσε υλικές ζημιές ή θύματα.

«Σε αντίδραση στην εκτόξευση της ρουκέτας προς το Ισραήλ από τη Γάζα νωρίτερα, μαχητικά αεροσκάφη (…) έπληξαν υπόγειες υποδομές της Χαμάς στη Γάζα. Καθιστούμε τη Χαμάς υπεύθυνη για όλα τα συμβάντα στη Γάζα», ανέφερε μέσω Twitter ο ισραηλινός στρατός.

Το Ισραήλ και η Χαμάς έχουν εμπλακεί σε τρεις πολέμους (2008, 2012, 2014). Παρά την κατάπαυση του πυρός των τελευταίων μηνών, οι δύο πλευρές αναμετρώνται σποραδικά, με εκτοξεύσεις ρουκετών από παλαιστινιακές οργανώσεις στη Λωρίδα της Γάζας και πλήγματα αντιποίνων από πλευράς ισραηλινού στρατού.

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της Δευτέρας 20 Ιουλίου 2020

Οι πρώτες σελίδες των εφημερίδων της Δευτέρας 20 Ιουλίου 2020

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι 733028_724aeea263-9afa536aad85b9fc.jpg
Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι 733029_100f4e72ec-ae1034b07780a100.jpg

Κύπρος: Βάση στο λιμάνι Λεμεσού θέλει η Γαλλία

Θετικά, σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή της Κύπρου», φαίνεται να αντιμετωπίζει η Λευκωσία, αίτημα των Παρισίων, για μόνιμη χρήση του λιμανιού της Λεμεσού από γαλλικά πολεμικά πλοία και την αεροπορική Βάση στη Πάφο, από τη γαλλική αεροπορία.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Γαλλια, σε αντάλλαγμα θα πρόσφερει στρατιωτική βοήθεια, σε περίπτωση που η Κύπρος δεχθεί επίθεση.

Η κυπριακή κυβέρνηση δεν επιβεβαιώνει τις πληροφορίες αυτές και παραπέμπει σε δηλώσεις που έχουν γίνει στο παρελθόν για χρήση της ναυτικής βάσης “Ευάγγελος Φλωράκης”, από τον γαλλικά στόλο.

Στη βάση εδώ και καιρό γίνονται έργα διεύρυνσης και εκβάθυνσης, ώστε να μπορεί να δεχθεί μεγάλα πλοία. Ένα μεγάλο μέρος των έργων χρηματοδοτείται από τη Γαλλία.

Παράλληλα η Κύπρος προτίθεται να αγοράσει από τη Γαλλία δύο πλοία ανοικτής θαλάσσης.

Συναγερμός με κρούσματα κορωνοϊού στον Ελληνικό Στρατό – Θετικοί τρεις στρατιώτες και ένα στέλεχος

Θετικοί στον κοροναϊό διαγνώστηκαν στρατιώτες και στέλεχος του Ελληνικού Στρατού, την ώρα που στις υγειονομικές Αρχές της χώρας έχει σημάνει συναγερμός μετά την κατακόρυφη αύξηση των κρουσμάτων.

Ειδικότερα την Πέμπτη βρέθηκε θετικός ο πρώτος στρατιώτης, ο οποίος έκανε τεστ μετά από έντονο βήχα ημερών και μεταφέρθηκε στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο Λάρισας και στη συνέχεια στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο.

Αμέσως σήμανε συναγερμός στο στρατόπεδο και 24 ώρες μετά, υποβλήθηκαν όλοι οι στρατιώτες σε τεστ κορονοϊού.

Έτσι προέκυψαν τα τρία νέα κρούσματα, που αφορούν σε ασυμπτωματικούς στρατιώτες.

Και οι τρεις, που είναι ηλικίας από 25 έως 29 ετών, θα μεταφερθούν στην Θεσσαλονίκη στο στρατιωτικό νοσοκομείο.

Λιβύη: Οι προειδοποιήσεις του Χαφτάρ και η νέα συνάντηση Ρωσίας – Τουρκίας

Την ανάγκη συντονισμού με τις χώρες των οποίων τα πλοία ή τα αεροπλάνα προσεγγίζουν τα χωρικά ύδατα ή τον εναέριο χώρο της χώρας της Λιβύης, αντίστοιχα, επεσήμανε ο  εκπρόσωπος του Εθνικού Στρατού στη Λιβύη (LNA), στρατηγός Ahmed Al-Mismari.

Σε ανάρτησή του στο διαδίκτυο, ο εκπρόσωπος των δυνάμεων του Χαφτάρ, υπογράμμισε ότι «μετά τις ανακοινώσεις της Γενικής Διοίκησης των Αραβικών Ένοπλων Δυνάμεων στη Λιβύη, η ηγεσία εφιστά την προσοχή των χωρών των οποίων τα πλοία ή τα αεροπλάνα πλησιάζουν τα περιφερειακά ύδατα ή τον εναέριο χώρο της Λιβύης στην ανάγκη συντονισμού εκ των προτέρων για να αποφευχθεί σύγκρουση μαζί τους».

Σημειώνεται, όπως ανέφερε και το onalert, ότι την περασμένη Πέμπτη, το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών, σε ανακοίνωσή του, γνωστοποίησε πως θα υπάρξει νέα συνάντηση μεταξύ Μόσχας και Άγκυρας, για  το ζήτημα της Λιβύης και την ανάπτυξη των στρατιωτικών δυνάμεων στη βορειοαφρικανική χώρα.

Πιο συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής Διευθυντή του Τμήματος Μέσων Ενημέρωσης και Τύπου του ρωσικού ΥΠΕΞ, Alexei Zaitsev, έκανε λόγο για «μια νέα συνάντηση Τούρκων και Ρώσων διπλωμάτων για τη Λιβύη θα πραγματοποιηθεί στο εγγύς μέλλον στη Μόσχα, και μεταξύ των πιο σημαντικών θεμάτων που θα συζητηθούν είναι η ανάπτυξη στρατιωτικών δυνάμεων κατά τη στιγμή της ανακοίνωσης της εκεχειρίας». 

Υπενθυμίζεται, ότι Ρωσία και Τουρκία, στηρίζουν διαφορετικές πλευρές του λιβυκού εμφυλίου, με την Μόσχα να είναι αρωγός του Χαφτάρ που κατέχει την Ανατολική Λιβύη, και την Άγκυρα, να στηρίζει τη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση της χώρας υπό τον Σάρατζ, που βρίσκεται στα δυτικά.

Πύρινη κόλαση στην Καλιφόρνια: 8.000 άνθρωποι εγκατέλειψαν τα σπίτια τους

Σχεδόν 8.000 κάτοικοι στην κομητεία Ριβερσάιντ στη νότια Καλιφόρνια αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν χθες (τοπική ώρα) τις εστίες τους λόγω πυρκαγιάς που έχει ήδη κάψει πάνω από 16.000 στρέμματα γης, σύμφωνα με την πυροσβεστική υπηρεσία της κομητείας.

Ηπυρκαγιά, που ονομάστηκε «Apple Fire» από τους πυροσβέστες –οι οποίοι συνηθίζουν να ονοματίζουν στις πυρκαγιές– ξέσπασε την Παρασκευή στο Τσέρι Βάλεϊ, μια κοινότητα σε απόσταση περίπου 120 χλμ ανατολικά του Λος Άντζελες και έως χθες βράδυ είχε καταστρέψει τουλάχιστον μία κατοικία.

Σύμφωνα με την τοπική πυροσβεστική υπηρεσία, οι αρχές ζήτησαν από τους κατοίκους 2.586 σπιτιών –περίπου 7.800 ανθρώπους– να εγκαταλείψουν τις εστίες τους και να απομακρυνθούν από την περιοχή.

Tα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων της Κυριακής 02 Αυγούστου

Διαβάστε τα πρωτοσέλιδα των αθλητικών εφημερίδων…

Αποστολάκης για Ερντογάν: Η Ευρώπη ανέχεται και προσπαθεί να μην συγκρουστεί μαζί του

Ο Ευάγγελος Αποστολάκης, Πρώην Υπουργός Εθνικής Άμυνας, μίλησε στο «MEGA Σαββατοκύριακο» και τους Γιώργο Χουδαλάκη και Μαρία Κατσή, για τις ενέργειες και τις επιδιώξεις της Τουρκίας, την ελληνική αντίδραση και τις διεθνείς αντιδράσεις.

«Έχουμε φτάσει στα όρια της σύγκρουσης και προσπαθούμε να απαντήσουμε στο ερώτημα, είναι επικίνδυνος ή δεν είναι;», υπογράμμισε αρχικά για τις προθέσεις του Ταγίπ Ερντογάν. «Προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του απειλώντας», σημείωσε.

«Θέλει να είναι ο επικυρίαρχος της περιοχής, να ελέγχει τα πάντα στην Αν. Μεσόγειο. Η Τουρκία έχει δει τον εαυτό της σαν μια σοβαρή περιφερειακή δύναμη και θέλει τα πάντα να γίνονται μετά τον έλεγχό της», ανέφερε χαρακτηριστικά, σχετικά με τους στόχους της γειτονικής χώρας.

«Δεν υπάρχουν σοβαρές συναντήσεις που να μην βρίσκεται ο Ερντογάν. Δεν υπάρχει σοβαρό κράτος που να μην θέλει να έχει καλές σχέσεις με την Τουρκία. Η Αμερική κάνει τεράστια προσπάθεια να κρατήσει τις σχέσεις της με την Τουρκία και να την τραβήξει προς τη Δύση.

Η Ευρώπη ανέχεται, προσπαθεί να μην συγκρουστεί μαζί του. Θεωρούν ότι ο τρόπος να διαχειριστείς την Τουρκία δεν είναι να την τιμωρήσεις αλλά να της δώσεις κάτι ακόμα. Είναι λάθος να θεωρούμε ότι ο Ερντογάν είναι στριμωγμένος και αδύναμος. Παίζει σε όλα τα γεωπολιτικά παιχνίδια, όλοι τον θεωρούν σοβαρό παίχτη, και τώρα όταν ξεκινήσουν οι συζητήσεις…».

Ερωτηθείς για το αν η Ελλάδα πρέπει να μπει σε διάλογο με την γείτονα χώρα, ο κ. Αποστολάκης, ήταν σαφής. «Όταν είσαι κυρίαρχο κράτος και όταν μπορείς να σταθείς στα πόδια σου, αν συζητήσεις είναι δικό σου θέμα και τι θα συζητήσεις είναι επίσης δικό σου θέμα. Τώρα βρισκόμασε σε μία πίεση που μας φέρνει στο τραπέζι της κουβέντας, και τα θέματα που θα συζητηθούν δεν είναι καθαρά και μόνο δικιά μας επιλογή. Υπάρχουν πράγματα που είναι κατοχυρωμένα από διεθνείς συνθήκες και το διεθνές δίκαιο και θεωρούμε ότι δεν θα έπρεπε να συζητηθούν».

«Θέλει πάρα πολύ προσοχή, η κατάσταση είναι δύσκολη. Δεν ξέρουμε κατά πόσο μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη στον Ερντογάν σε αυτά που λέει. Μας απειλούν ότι αν δεν συζητήσουμε θα δημιουργήσουν θέμα. Αυτά που έχουμε να συζητήσουμε είναι μόνο οι θαλάσσιες ζώνες, υφαλοκρυπίδα και οι ΑΟΖ, η Τουρκία εκτιμώ δύσκολα θα κάτσει να συζητήσει μόνο γι αυτό το θέμα».

Αν βάλουμε τα πράγματα στη ζυγαριά με γεωπολιτικούς και οικονομικούς όρους, οι Ευρωπαίοι προτιμούν τους Τούρκους, σύμφωνα με τον κ. Αποστολάκη. «Οι συμφωνίες έχουν να κάνουν με συμφέροντα».

Σχετικά με τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας, υπογράμμισε: «Η Ελλάδα δεν είναι αμελητέα ποσότητα. Οι ένοπλες δυνάμεις είναι αρκετά ισχυρές. Όπως και στο τελευταίο συμβάν με τον ελληνικό στόλο να απλώνεται στο Αιγαίο και να δείχνει έτοιμη να συγκρουστεί. Έχω πει ότι δεν πρέπει να δείξεις ότι δεν θες να συγκρουστείς έναντι οποιοδήποτε κόστους και τιμήματος. Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι υπάρχουν κόκκινες γραμμές, σημεία που αν ξεπεραστούν δεν έχεις περιθώρια».

Ενώ κλείνοντας, αναφορικά με τους συμπαίκτες, «υπάρχει κάποιος που έχει δείξει πρόθεση να μας στηρίξει, τη Γαλλία. Η μερική συμφωνία, η υπόθεση με την αγορά φρεγατών έπρεπε να συνεχίσουμε να κάνουμε κουβέντα. Θεωρώ πως πρέπει να έχουμε σχέσεις συμφέροντος με όλες τις χώρες που θέλουμε να συνεργαστούμε». 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ