Κάθε άλλο παρά σύμπνοια επικρατεί αυτό το διάστημα στους κόλπους της διοίκησης Ζούλα – Γαμπρίτσου στην ΕΡΤ , με φόντο τα ανοίγματα που πραγματοποιεί η κρατική τηλεόραση. Το σημαντικότερο πεδίο των σχετικών προβληματισμών αφορά το εγχείρημα της αναδιάρθρωσης του προγράμματος και του προφίλ της ΕΡΤ2, για το οποίο εκείνοι που διατυπώνουν ενστάσεις όχι μόνο στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. και στους διαδρόμους του Ραδιομεγάρου, αλλά και στο Μέγαρο Μαξίμου, λένε πως δαπανάται ένα πολύ σημαντικό ποσό, το οποίο εκ προοιμίου δεν θα έχει κανένα αντίκτυπο στο μέτωπο της τηλεθέασης.
Αντ’ αυτού, θα μπορούσαν να ενισχυθούν περισσότερο μια σειρά από άλλα μέτωπα, όπως το θέμα της επένδυσης, που κατά κοινή ομολογία έχει ανάγκη ο τομέας ενημέρωσης.
Πρόκειται για μια παράμετρο την οποία παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και το Μαξίμου, καθώς, με δεδομένο ότι έχει παρέλθει προ πολλού το πρώτο μισό της κυβερνητικής θητείας, άπαντες στο πρωθυπουργικό στρατηγείο θα επιθυμούσαν να δοθεί πιο ισχυρό αποτύπωμα.
Εξάλλου, στην κρατική τηλεόραση δεν έχουν βρει ακόμη φόρμουλα για την εξασφάλιση αξιόπιστων σχολιαστών για το δελτίο ειδήσεων, οι οποίοι, εκτός των άλλων, θα μπορούσαν να συμμετέχουν σε συζητήσεις με κορυφαία πολιτικά πρόσωπα.
Eurovision 2022: Οι πέντε υποψήφιοι που επέλεξε η ΕΡΤ
Πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες για τη Eurovision 2022. Η Επιτροπή Αξιολόγησης της ΕΡΤ, αφού άκουσε τα 40 υποψήφια τραγούδια που κατατέθηκαν ως προτάσεις για να εκπροσωπήσουν τη χώρα μας στον 66ο Διαγωνισμό της Eurovision, επέλεξε τα πέντε που προκρίνονται στην επόμενη φάση της διαδικασίας.
Οι καλλιτέχνες που έχουν επιλεγεί, με αλφαβητική σειρά, είναι οι Amanda Georgiadi, good job nicky, Joanna Drigo, Ilias Kozas, Lou is.
Στο 70% η τηλεθέαση
Σκληρός είναι και φέτος ο ανταγωνισμός ανάμεσα στους πανελλαδικής εμβέλειας σταθμούς για την κορυφή της τηλεθέασης. Την περασμένη εβδομάδα τα επτά μεγάλα κανάλια κατέγραψαν ποσοστό 70%, αφήνοντας τα περιφερειακά – συνδρομητικά στο 20,5% και τα τρία κανάλια της ΕΡΤ στο 9,5%. Στην κορυφή ήταν και πάλι το Mega με 14,4%, δεύτερος ο Alpha, που κατέγραψε αύξηση, με 13,9%, τρίτος ο ΑΝΤ1 με 13,7% και τέταρτος ήταν ο ΣΚΑΪ, που παρέμεινε στο 12,2%. Το Star διατήρησε επίσης το ποσοστό του, στο 10,2%, το Open βρέθηκε και πάλι στα χαμηλά με 4,6%, ενώ το Μακεδονία ΤV είχε 0,9%. Η ΕΡΤ1 συγκέντρωσε 5,7%, ενώ οι ΕΡΤ2 και ΕΡΤ3 είχαν από 1,9%. Σε επίπεδο ομίλων, οι συνεργαζόμενοι Star – Alpha κρατούν τα ηνία τηλεθέασης με ποσοστό 24,2% και ο Όμιλος ΑΝΤ1 καταγράφει 14,6%.
Τρεις εισαγγελικές παρεμβάσεις
Σε τρεις εισαγγελικές παρεμβάσεις σε διάστημα μόλις 10 ημερών έχουν οδηγήσει τα ρεπορτάζ του Κεντρικού Δελτίου Ειδήσεων του Alpha. H πρώτη εισαγγελική παρέμβαση αφορά πολυήμερη έρευνα για ανεμβολίαστους που χρησιμοποιούν εικονικά rapid test για να εργαστούν, ακόμη και για να λάβουν μέρος σε αθλητικούς αγώνες.
Η δεύτερη εισαγγελική παρέμβαση προέκυψε μετά από εκτενή ρεπορτάζ που αφορούσαν στη δράση του αντεμβολιαστή επόπτη δημόσιας υγείας και τις καταγγελίες σε βάρος του για την παρότρυνσή του προς ανεμβολίαστη ασθενή με covid να μην διασωληνωθεί, παρά τη σοβαρότατη κατάσταση της υγείας της. Η ασθενής τελικά κατέληξε. Στην τρίτη εισαγγελική παρέμβαση οδήγησαν τα συνεχή ρεπορτάζ του Alpha για αντεμβολιαστή δικηγόρο, ο οποίος εμφανίζεται στο διαδίκτυο να δίνει ιατρικές συμβουλές σε ασθενείς με covid και να διασπείρει ψευδείς ειδήσεις για θέματα που σχετίζονται με την πανδημία.
Χαμόγελα για τις εφημερίδες
Την τελευταία Κυριακή του Οκτώβρη οι εννέα κυριακάτικες εφημερίδες κέρδισαν 9.067 φύλλα. Πούλησαν συγκεκριμένα 148.968 φύλλα έναντι 138.911 στις 24 Οκτωβρίου. Η «Καθημερινή» κράτησε την πρώτη θέση, με συν 2.527 φύλλα. Κερδισμένο ήταν και το «Βήμα», με συν 6.490. Ο μέσος όρος της κυκλοφορίας των κυριακάτικων εφημερίδων τον Σεπτέμβριο ήταν 150.328 φύλλα.
Wind και Nova έρχονται πιο κοντά
Γρηγορότερα απ’ ό,τι αρχικά αναμενόταν προχωρά η διαδικασία της ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού για την έγκριση της εξαγοράς της Wind από τη United Group, εταιρεία που ελέγχεται από το επενδυτικό κεφάλαιο BC Partners LLP και δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μέσω της Nova Telecommunication (προηγουμένως Forthnet ). Όπως ανακοίνωσε στην ιστοσελίδα της η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (16 Νοεμβρίου), η 21η Δεκεμβρίου 2021 ορίζεται ως η προσωρινή προθεσμία για την απόφασή της.
Αυτό σημαίνει ότι αν δεν μεσολαβήσει κάτι που θα ανατρέψει τα σημερινά δεδομένα, την προαναφερόμενη ημερομηνία θα δοθεί το πράσινο φως για να προχωρήσει η εξαγορά συνολικής αξίας, βάσει πληροφοριών, 950 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια θα εκκινήσει διαδικασία για τη συγχώνευση της Wind με τη Nova. Αν η Επιτροπή δεν αποφασίσει στις 21 του επομένου μήνα, πιθανότατα θα έχει μεσολαβήσει παρέμβαση κάποιου φορέα με έννομο συμφέρον και η διαδικασία περνά σε νέα φάση, όπου το θέμα επανεξετάζεται. Η εκτίμηση που κυριαρχεί, πάντως, είναι ότι το πράσινο φως για την εξαγορά θα δοθεί.
Στελέχη της τηλεπικοινωνιακής αγοράς σημειώνουν ότι η συγχώνευση των Nova – Wind είναι ικανή να φέρει ανατροπές στα μερίδια της αγοράς, σε μια περίοδο που υπάρχουν προσδοκίες για ανάκαμψη της οικονομίας και συνακόλουθα αύξηση της χρήσης των υπηρεσιών και ειδικά των συνδέσεων υψηλών ταχυτήτων σύνδεσης στο Internet. Βασική προϋπόθεση, ωστόσο, θεωρείται το όλο εγχείρημα να συνοδευτεί με τις αναγκαίες επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς, κινητής και σταθερής τηλεφωνίας.
Όλο και πιο πολλοί ακούν την ΕΡΑ
Μεγάλη είναι η αύξηση της ακροαματικότητας των ραδιοφωνικών σταθμών της ΕΡΤ μέσα στον τελευταίο χρόνο, από τον Οκτώβριο 2020 ώς τον Οκτώβριο 2021, σύμφωνα με την επίσημη Έρευνα Ακροαματικότητας της ΑΕΜΑΡ. Συνολικά, οι πέντε ραδιοσταθμοί της ΕΡΤ (Πρώτο, Δεύτερο, Τρίτο, Kosmos, ΕΡΑ Σπορ) που συμμετέχουν στις μετρήσεις (πάντα Αττική) εμφανίζουν μια σημαντικότατη διεύρυνση του ακροατηρίου τους στους 340.000 ακροατές κατά μέσον όρο την ημέρα, από 306.000, πριν από ένα χρόνο.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το στοιχείο ότι σε μηνιαία βάση, περισσότεροι από τους μισούς τους οποίους καλύπτει η έρευνα ακροαματικότητας, ακούν έναν από τους σταθμούς της ΕΡΤ. Επίσης, τέσσερις στους δέκα εξ αυτών, ακούν έναν μουσικό σταθμό της ΕΡΤ! Αθροιστικά, τους μουσικούς σταθμούς της ΕΡΤ ακούν κατά μέσο όρο την ημέρα 248 χιλιάδες άτομα στην Αττική. Καταγράφεται δηλαδή σημαντική άνοδος της τάξεως του 21,6% από πέρυσι, ενώ τα ραδιόφωνα της ΕΡΤ διατηρούν τις υψηλότερες θέσεις ως προς τον χρόνο διαρκούς ακρόασης.
Για πρώτη φορά εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια, την «κούρσα» οδηγεί το Δεύτερο Πρόγραμμα, το οποίο αύξησε το ακροατήριό του κατά 54,6%, φτάνοντας τους 119.000 ακροατές σε ημερήσια βάση, ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Σε συνεργασία, μάλιστα, με το Τρίτο Πρόγραμμα, επανέφερε και τις νέες θεατρικές παραγωγές με δεκάδες σύγχρονες ηχογραφήσεις έργων ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου. Παράλληλα με την αύξηση των ακροατών, το Δεύτερο κατάφερε να αυξήσει και τον μέσο χρόνο διαρκούς ακρόασης από τα 107 στα 123 λεπτά.
Πολύ μεγάλη είναι και η άνοδος του Kosmos, το οποίο αύξησε το ακροατήριό του κατά 24,6% μέσα στον τελευταίο χρόνο. Σε ανοδική τροχιά κινείται και το Τρίτο Πρόγραμμα επιτυγχάνοντας ποσοστιαία άνοδο κατά 5% του συνόλου των ακροατών του. Εντυπωσιακός είναι, όπως πάντα, και ο χρόνος συνεχούς ακρόασης του σταθμού της κλασικής, αλλά και της ευρύτερης λόγιας μουσικής και του πολιτισμού, ο οποίος μάλιστα αυξήθηκε από τα 104 στα 113 λεπτά. Ως προς τα ενημερωτικά ραδιόφωνα της ΕΡΤ, το ειδησεογραφικό Πρώτο Πρόγραμμα κινείται ανοδικά.
Πάντα παρόν σε όλα τα γεγονότα, καλύπτει πλέον με 24ωρο πρόγραμμα όλες τις εξελίξεις, μεταδίδει επετειακά ραδιοφωνικά ντοκιμαντέρ και –κυρίως- «βγάζει ειδήσεις» φιλοξενώντας καθημερινά τους πρωταγωνιστές της επικαιρότητας. Σε υψηλά επίπεδα κινείται και η ΕΡΑ Σπορ, η οποία με ανανεωμένο προφίλ, συνεχίζει να είναι το μοναδικό αθλητικό ραδιόφωνο της χώρας που μεταδίδει αγώνες από όλα τα αθλήματα όλων των κατηγοριών και φυσικά όλες τις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις.
Αυξητικές τάσεις στη διαφήμιση
Αυξητική είναι η τάση της διαφημιστικής επένδυσης στη χώρα μας μετά τα δύο lockdowns λόγω της Covid-19. H έρευνα «Forecomm_s», για λογαριασμό της Ένωσης Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας, καταγράφει σημαντικές αυξητικές τάσεις για τα μίντια σε ποσοστό 13%, για τις προωθητικές ενέργειες 14% και για τις έρευνες αγοράς 13%.
Αναδρομικά πρόστιμο στον ΑΝΤ1
Από το αρχείο του 2018 ανέσυρε το ΕΣΡ (απόφ. 138/2021) την υπόθεση παραβίασης ποιότητας τηλεοπτικού προγράμματος κατά του ΑΝΤ1 και της εκπομπής “Game of love” που μεταδίδονταν τη σεζόν 2017-2018, επιβάλλοντας τρία χρόνια μετά τρία πρόστιμα, συνολικού ύψους 45.000 ευρώ! Η υπόθεση δεν είχε προχωρήσει επειδή τα μέλη του ΕΣΡ βρέθηκαν υπόλογα μετά από παρέμβαση του εισαγγελέα για το συγκεκριμένο παιχνίδι του καναλιού η οποία στηρίχθηκε σε μήνυση.
Η υπόθεση της παραπομπής του ριάλιτυ από τον εισαγγελέα τέθηκε στο αρχείο την Άνοιξη του 2021 και το ΕΣΡ αποφάσισε να επαναφέρει την υπόθεση ελέγχου. Κατά πλειοψηφία αποφάσισε πως η προβολή του «Game of Love» συνιστά «αδίκημα ακραίας υποβάθμισης» τηλεοπτικού προγράμματος, δεν είχε την νόμιμη σήμανση για ανήλικους και το κανάλι υπέπεσε στο αδίκημα της προσβολής προσώπων, της αξίας του ανθρώπου και της απαξίωσης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Για το κάθε ένα από τα αδικήματα επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 15.000 ευρώ.
5ετής συμφωνία Google – Γαλλικού Πρακτορείου
Σηματοδοτώντας την «κατάληξη μιας μακράς μάχης» και την απόδειξη της βούλησης να «γυρίσει η σελίδα», έπειτα από σκληρές, πικρές διαπραγματεύσεις για την εφαρμογή των λεγόμενων συγγενικών δικαιωμάτων, η Google και το Γαλλικό Πρακτορείο κατέληξαν σε συμφωνία, που προβλέπει καταβολή αποζημίωσης τα επόμενα πέντε χρόνια για την παρουσίαση περιεχομένου του διεθνούς ειδησεογραφικού οργανισμού από τον αμερικανικό κολοσσό του Διαδικτύου.
Πρόκειται για την πρώτη συμφωνία τέτοιου εύρους που κλείνει πρακτορείο ειδήσεων όσον αφορά τα συγγενικά δικαιώματα, μετά την ευρωπαϊκή οδηγία την οποία η Γαλλία ήταν η πρώτη χώρα που ενέταξε στο εθνικό δίκαιό της το 2019. Το ζήτημα της κατανομής των εσόδων που εξασφαλίζουν στο web οι γίγαντες της τεχνολογίας βρίσκεται στην καρδιά πολλών εντάσεων ανάμεσα σ’ αυτούς και τα μέσα ενημέρωσης σε διεθνές επίπεδο.
Η συμφωνία «καλύπτει όλη την ΕΕ, όλες τις γλώσσες του AFP, συμπεριλαμβανομένων αυτών των χωρών οι οποίες δεν έχουν υιοθετήσει την οδηγία», ανέφερε με εμφανή ικανοποίηση ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Γαλλικού Πρακτορείου, ο Φαμπρίς Φρι. Χαρακτήρισε «πρωτοποριακή» τη συμφωνία αυτή, την οποία τα δύο μέρη διαπραγματεύονταν επί 18 μήνες. Το Γαλλικό Πρακτορείο παράγει και μεταδίδει πολυμεσικό περιεχόμενο (κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο, γραφήματα…) σε έξι γλώσσες, που διαθέτει σε πελάτες του στη Γαλλία και σε διεθνές επίπεδο.
Για τον κ. Φρι, η υπογραφή της συμφωνίας, πέρα από «αναγνώριση της αξίας της είδησης», σηματοδοτεί «την κατάληξη μιας μακράς μάχης (…). Δώσαμε μάχη ώστε τα πρακτορεία ειδήσεων να είναι πλήρως επιλέξιμα για να ωφελούνται από τα συγγενικά δικαιώματα». Η «διαφορά» με αυτή τη συμφωνία, είναι πως θα έχει «διάρκεια», συμπλήρωσε ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Γαλλικού Πρακτορείου. Το ύψος του ποσού που θα καταβληθεί δεν αποκαλύφθηκε.
Το βέβαιο είναι πως «θα συμβάλει στην παραγωγή ποιοτικού περιεχομένου και στην ανάπτυξη της καινοτομίας στο πρακτορείο», σημείωσε ο κ. Φρι. Η συμφωνία με τη Google θα συμπληρωθεί «πολύ σύντομα» μ’ ένα «πρόγραμμα που θα αφορά την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης», σημείωσαν οι δύο εταιρείες σε κοινή ανακοίνωσή τους. Στο μήνυμά του προς τους εργαζομένους, ο κ. Φρι σημειώνει πως η Google θα γίνει «ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες του πρακτορείου, πλάι στο Facebook».
Ο αμερικανικός όμιλος Meta, στον οποίο ανήκει ο συγκεκριμένος ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης, ανταμείβει πάνω από 80 μέσα ενημέρωσης σε διεθνές επίπεδο, συμπεριλαμβανομένου του Γαλλικού Πρακτορείο. Η έννοια των συγγενικών δικαιωμάτων επιτρέπει σε εφημερίδες, περιοδικά, πρακτορεία ειδήσεων να αποζημιώνονται όταν το περιεχόμενό τους αναπαράγεται στον ιστό. Δημιουργήθηκε για τις διαδικτυακές πλατφόρμες με το άρθρο 15 της ευρωπαϊκής οδηγίας για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, η οποία υιοθετήθηκε τον Μάρτιο του 2019 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, έπειτα από δύο και πλέον χρόνια διαλόγου, συχνά τεταμένου.