Του Μάκη Τσαρούχα
Υποχρεωτική δημοσιοποίηση της διαφημιστικής δαπάνης του Δημοσίου
Υποχρεωτική είναι η κατάθεση των στοιχείων της διαφημιστικής δαπάνης του Δημοσίου. Η νομοθεσία επιβάλλει την υποχρεωτική δημοσιοποίηση των στοιχείων του τρέχοντος έτους έως τον Μάρτιο του 2021 και προβλέπει κυρώσεις στην περίπτωση που διαπιστωθούν ελλείψεις, ανακριβή στοιχεία ή αποκλίσεις στα ποσά των διαφημίσεων που χορηγήθηκαν. Οι καταστάσεις από κάθε φορέα, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ΠΔ 261/97, κατατίθενται στο υπουργείο Τύπου και ΜΜΕ ή στη σημερινή διάδοχη κατάστασή του. Oι υποχρεώσεις αφορούν την εκάστοτε διαφημιστική εταιρεία που αναλαμβάνει την καμπάνια του Δημοσίου. Σύμφωνα με την παρ. 7α του άρθρου 10 του ν. 3444/2006, η ανάδοχος διαφημιστική εταιρεία, προκειμένου να διαπιστωθεί η αναλυτική κατανομή του συμβατικού τιμήματος, πριν από την εξόφληση του τιμήματος της εκάστοτε συμβάσεως ανάθεσης διαφημιστικών υπηρεσιών πρέπει να παρέχει αναλυτική κατάσταση, στην οποία θα αναγράφονται υποχρεωτικώς το όνομα και το είδος ΜΜΕ που χρησιμοποιήθηκε, ο αριθμός, η ημερομηνία και το ποσό του τιμολογίου που εξεδόθη από το χρησιμοποιηθέν Μέσο Ενημέρωσης προς τη διαφημιστική εταιρεία. Επίσης, θα επισυνάπτονται οι αντίστοιχες εξοφλητικές αποδείξεις της διαφημιστικής εταιρείας προς το χρησιμοποιηθέν Μέσο Ενημέρωσης.
Με κριτήρια…
Κριτήριο για την ανάθεση των διαφημίσεων σε ΜΜΕ είναι το κόστος μετάδοσης / καταχώρισης, η απήχηση στο ευρύ κοινό «κατά το τελευταίο δίμηνο πριν από τη μετάδοση του διαφημιστικού μηνύματος» και η «απήχηση του Μέσου Ενημέρωσης σε συγκεκριμένες κατηγορίες του κοινού εφόσον πρόκειται για προβολή δραστηριοτήτων εξειδικευμένου χαρακτήρα».
Στοιχεία και στο ΕΣΡ
Οι φορείς του Δημοσίου που αναθέτουν διαφημιστικές καμπάνιες υποχρεούνται έως τον Μάρτιο κάθε έτους, για την προηγούμενη χρονιά, να υποβάλλουν στη Διεύθυνση Εποπτείας του υπουργείου Τύπου και ΜΜΕ και στο Τμήμα Ελέγχου Διαφάνειας του ΕΣΡ κατάσταση με το ύψος των ποσών που διέθεσαν κατά το προηγούμενο έτος για κάθε είδους δραστηριότητες. Αρμόδιοι είναι οι γενικοί διευθυντές των υπουργείων.
Κυρώσεις…
Προβλέπονται, όμως, και κυρώσεις. Το άρθρο 5 του ΠΔ 60/97 αναφέρει ότι, στην περίπτωση που τα στοιχεία τα οποία αναφέρονται στις καταστάσεις «είναι ελλιπή ή ανακριβή εν γνώσει του γενικού διευθυντή του οικείου υπουργείου», υπάρχει η δυνατότητα «για την απαλλαγή από τα καθήκοντά τους προϊσταμένων οργανικών μονάδων δημοσίων υπηρεσιών». Τέλος, το άρθρο 6 του ΠΔ 60/97 δίνει δικαίωμα πρόσβασης στις καταστάσεις: «Όποιος έχει έννομο συμφέρον μπορεί να ζητήσει να του χορηγηθούν με δική του δαπάνη αντίγραφα των καταστάσεων των άρθρων 2 και 3 του παρόντος Διατάγματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του Νόμου 1599/1986».
Μπούμερανγκ η αδιαφάνεια στην καμπάνια του «Μένουμε σπίτι»
Σε μείζον πρόβλημα εξελίσσεται η διανομή των 20 εκατ. ευρώ της διαφημιστικής καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι». Από τα 1.232 media που πήραν πακέτο διαφήμισης τα 627 είναι ιστοσελίδες, πολλές από τις οποίες δεν είναι καν εγγεγραμμένες στο Μητρώο online media, 272 είναι εφημερίδες πανελλήνιας και περιφερειακής κυκλοφορίας, 245 είναι ραδιοφωνικοί σταθμοί, από τους περίπου 800 που λειτουργούν σε όλη τη χώρα, καθώς και 88 τηλεοπτικοί σταθμοί, από τους περίπου 115 που είναι σε λειτουργία. Η κατάθεση της πρόχειρης λίστας των 1.232 ΜΜΕ στη Βουλή, χωρίς τα ποσά που έλαβαν τα εν λόγω Μέσα, προκάλεσε μεγαλύτερα προβλήματα στην κυβέρνηση και εσωτερικό πολιτικό πρόβλημα, καθώς ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ ζητούν την κατάθεση της επίσημης λίστας με τα ποσά στη Βουλή, ενώ υπάρχουν και εσωκομματικές αντιδράσεις στο κυβερνών κόμμα. Μάλιστα ερώτηση κατέθεσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας.
H Ντόρα Μπακογιάννη
Εκτός από την Ντόρα Μπακογιάννη, που επίσημα δήλωσε υπέρ της δημοσιοποίησης των ποσών, δυσαρεστημένος εμφανίζεται και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ειδικά μετά την αναφορά του υπουργείου του στις «εξηγήσεις» του Στέλιου Πέτσα για τη διαδικασία πληρωμών των ΜΜΕ. Η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να κάνει ρελάνς ζητώντας να δημοσιευτούν τα ποσά της τελευταίας δεκαετίας. Στις αντιδράσεις προστέθηκαν οι μεγάλοι όμιλοι ΜΜΕ, για τη δυσαρέσκεια των οποίων έγραψε η στήλη επανειλημμένα το προηγούμενο διάστημα. Εκτός από τα ΜΜΕ που αποκλείστηκαν από τη χορήγηση διαφήμισης, δημόσια αντιδρούν πλέον και πολλά Μέσα που έλαβαν διαφήμιση. Η «Καθημερινή» ζητά διαφάνεια, ενώ τη δημοσίευση των ποσών ζήτησε το News 247 και η «Δημοκρατία». Ήδη η «Εφημερίδα των Συντακτών», το site propaganda και το sofokleousin δημοσιοποίησαν το ποσό που έλαβαν.
Το πακέτο της κυβέρνησης προς τα media
ΘΥΜΙΖΟΥΜΕ τον απολογισμό των παρεμβάσεων της κυβέρνησης την περίοδο της πανδημίας στα ΜΜΕ: Το διαφημιστικό κονδύλι των 20 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση της COVID-19 μαζί με τις ρυθμίσεις για τη αναβολή του τέλους χρήσης συχνοτήτων για το 2020 και τη μείωση για 3 μήνες του «ενοικίου» στα ΜΜΕ είναι τα βασικά σημεία των αποφάσεων που έλαβε η κυβέρνηση για τον κλάδο των ΜΜΕ-πλην των εργασιακών το τελευταίο δίμηνο της καραντίνας.
-15.3.2020: Με την απόφαση 179 έγινε υποχρεωτική η μετάδοση των μηνυμάτων από τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς
-20.3.2020: Με ΠΝΠ η ΕΡΤ απέκτησε τη δυνατότητα προσλήψεων για 4 μήνες, ενώ η προθεσμία για το μητρώου περιφερειακού Τύπου μετατέθηκε κγα τις 30 Απριλίου ενώ ήταν δικαιολογημένη για το ίδιο διάστημα η αναστολή έκδοση των επαρχιακών φύλλων.
– 21.3.2020 : Με την 227 Απόφασηγίνεται η ανάθεση καμπάνιας ενημέρωσης για τον COVID 19 με διάρκεια ως τις 31 Μαϊου 2020 και πρόβλεψη πως το 35% της δαπάνης των 11 εκατ. ευρώ καταβάλλεται απευθείας στα ΜΜΕ από το υπουργείο Οικονομικών.
-23.3.2020: Δημοσιεύεται στη Διαύγεια η απόφαση για διάθεση ποσού 11 εκατ. ευρώ για την πληρωμή της διαφημιστικής καμπάνιας, σε Internet και ραδιόφωνο με την υπογραφή του Γενικού Γραμματέα του Πρωθυπουργού. Ο σχεδιασμός της καμπάνια ανατίθεται στην Initative.
-30.03.2020: Ακολουθεί νέα ΠΝΠ με την οποία αναβάλεται η καταβολή της δόσης των 3,5 εκατ. ευρώ ανά αδειούχο τηλεοπτικό σταθμό (συνολικά 21 εκατ. ευρω) για τη χρήση 2020. Το ποσό αυτό μεταφέρεται ανά σταθμός στις επόεμνες χρήσεις. Κάθε αδειούχος εταιρεία μπορεί να πληρώνει πλέον την ετήσια δόση σε 9 μέρη. Αναστέλλεται επίσης η είσπραξη ποσού 50.000 ευρώ ανά άδεια προς το ΕΣΡ (300.000 ευρώ).
–25.4.2020: Το ποσό αυτό διευρύνθηκε κατά 9 εκατ. ευρώ με την 337 /Απόφαση της κυβέρνησης
–30.4.2020: Με την Απόφαση 347 τροποποιήθηκε η Απόφαση 179 για τη μετάδοση των δωρεάν μηνυμάτων, περιορίζοντας την υποχρεωτική τους προβολή σε ένα ανά δύο ώρες από τις 6.00 το πρωί ως τα μεσάνυχτα. Έτσι, ποσά της καμπάνιας των 20 εκατ. ευρώ μπορούσαν να διατεθούν και σε ραδιόφωνο- τηλεόραση
-1.5.2020: Η ρύθμιση για τη μείωση του ενοικίου των σταθμών κατά 50%προς τη Digea για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο Μάιο, λαμβάνεται με νέα ΠΝΠ Το ποσό αυτό συμψηφίζεται με τις δόσεις της εταιρείας προς το δημόσιο για τη χρήση του δημοσίου φάσματος, η οποία προβλέπεται από τη σύμβαση της με την ΕΕΤ7 (706/46/2014).Παράλληλα για όσους σταθμούς έχουν κάνει χρήση αυτού του δικαιώματος, απαγορεύεται ο περιορισμός της ισχύος ή η διακοπή του τηλεοπτικού σήματος από την 1η Μάιου ως και την 31η Αυγούστου.
Στο καναβάτσο οι 850 εργαζόμενοι της πρώην «Ελευθεροτυπίας»
Περίπου 850 πρώην εργαζόμενοι στη ΧΚ Τεγόπουλος περιμένουν να λάβουν ένα μέρος των δεδουλευμένων τους, διεκδικώντας το 25% από την πώληση του κτιρίου της εφημερίδας στον Νέο Κόσμο (10,5 εκατ. ευρώ). Η πληρωμή επρόκειτο να γίνει στις 17 Ιουλίου. Η διαδικασία όμως διακόπηκε από τις τράπεζες, που κατέθεσαν αιτήσεις ανακοπής, υποστηρίζοντας πως με τον ν. 4335/2015 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έχουν προτεραιότητα έναντι των εργαζομένων, διεκδικώντας το 65% του τιμήματος. Η υπόθεση αναμένεται να φτάσει στον Άρειο Πάγο, γεγονός που σημαίνει πως θα περάσουν τουλάχιστον πέντε έτη για να αποδοθεί δικαιοσύνη, προσθέτοντας ένα ακόμη τεράστιο βάρος στους απλήρωτους εργαζόμενους. Η πτώχευση της ΧΚ Τεγόπουλος έγινε το 2014, έναν χρόνο νωρίτερα από την ψήφιση του νόμου, που δεν έχει αναδρομική ισχύ. Η εφημερίδα σταμάτησε να κυκλοφορεί το 2011, ενώ δημοσιογράφοι, τεχνικοί, διοικητικό προσωπικό και εργάτες συνέχισαν να εργάζονται ως και τον Δεκέμβριο του 2011. Η ΕΣΗΕΑ διεκδικεί συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Alpha Bank, πιστεύοντας πως έτσι μπορεί να αλλάξει τη στάση της τράπεζας, που μαζί με την Τράπεζα Πειραιώς έχουν προβεί στην ανακοπή της απόφασης.
Πρώτος ο ΑΝΤ1 την περασμένη βδομάδα, αύξηση για Alpha
Οριακή πτώση είχαν οι μεγάλοι τηλεοπτικοί σταθμοί την περασμένη εβδομάδα, με τον ΑΝΤ1 να διατηρεί την πρώτη θέση, ενώ Star και ΣΚΑΪ ακολουθούν με μικρή διαφορά ανάμεσά τους. Ο Alpha, το Open και η ΕΡΤ1 είναι τα κανάλια που είχαν αύξηση, χωρίς ωστόσο να αλλάζει η συνολική εικόνα. Σε επίπεδο ομίλων κυριαρχεί η θεαματικότητα των Star και Alpha του Ομίλου Βαρδινογιάννη, που κατέγραψαν αυτή την εβδομάδα ποσοστό 25,7% της συνολικής τηλεθέασης. Ο ΑΝΤ1 και το Μακεδονία ΤV καταγράφουν 16,3% για το σύνολο του κοινού. Τέλος, η ΕΡΤ αύξησε το συνολικό μερίδιό της με την άνοδο της ΕΡΤ1, καταγράφοντας 9,1%.
OPEN: Αύξηση 19 εκ. ευρώ από τον Ιβάν
Πάνω από 25 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται η ζημιά στο Open του Ιβάν Σαββίδη αποτέλεσμα που δεν φαίνεται να αποθαρρύνει τον ομογενή επιχειρηματία, ο οποίος δηλώνει ότι θα συνεχίσει να επενδύει στα media. Φυσικά αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα του όποιου επιχειρηματία να επιμένει σε επενδύσεις που κάθε χρόνο, εκτός από το αρνητικό οικονομικό αποτέλεσμα, απαξιώνονται και στα μάτια της κοινής γνώμης. Γιατί εκείνο που
κανείς δεν έχει φροντίσει να αποκωδικοποιήσει στον Ιβάν είναι ότι μεγαλύτερη ζημιά από τα 25 εκατ. ευρώ προκαλεί η πλήρης απαξίωση που υπάρχει τόσο για τον τηλεοπτικό σταθμό Open όσο και για την κυριακάτικη εφημερίδα «Εθνος». Και αυτό είναι και το βασικό πρόβλημα που δυσκολεύεται να ξεπεράσει το μιντιακό group του Σαββίδη. Το γεγονός ότι ουδείς, ούτε καν ο Αλέκος Φλαμπουράρης, ασχολείται πλέον με τις επενδύσεις του μεγαλομετόχου του ΠΑΟΚ στα media. Πάντως, ανεξάρτητα από την πρόσφατη ανακοίνωση, μέσω της οποίας γίνεται γνωστό ότι ο κ. Σαββίδης θα συνεχίσει να επενδύει (σ.σ.: Για την ακρίβεια, να χάνει χρήματα) στα media, οι έχοντες πραγματική εικόνα θεωρούν ότι αργά ή γρήγορα ο ομογενής επιχειρηματίας θα προχωρήσει σε αποεπένδυση, αφού πλέον έχει καταλάβει ότι δεν του βγαίνει η συγκεκριμένη άσκηση. Βεβαίως, αξίζει να σημειωθεί ότι είχαν ναυαγήσει οι συζητήσεις με ενδιαφερόμενους, οι οποίες επικεντρώθηκαν σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και απόκτηση ποσοστού. Κοινώς, το φρέσκο χρήμα που χρειάζεται το κανάλι συζητήθηκε να το βάλουν άλλοι. Η απόφαση για αύξηση κεφαλαίου 19 εκατομμυρίων ευρώ ελήφθη στις 27 Μαρτίου, χωρίς να έχει ακόμα ανακοινωθεί στο ΓΕΜΗ η πιστοποίηση της καταβολής του ποσού. Στο μεταξύ, μαζικές αγωγές προς την ιδιοκτήτρια εταιρεία του τηλεοπτικού σταθμού Open έχουν καταθέσει, σύμφωνα με πληροφορίες της στήλης, εργαζόμενοι του καναλιού… Πρόκειται για διεκδικήσεις που προέρχονται από την εποχή που ο σταθμός είχε περάσει από την ιδιοκτησία του Φίλιππου Βρυώνη στα χέρια του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη. Επίσης, εσχάτως έχει ανακύψει άλλο ένα θέμα, που συνδέεται με τις συμβάσεις των εταιρειών παραγωγής. Σύμφωνα με τους γνωρίζοντες πρόσωπα και πράγματα, όλες οι εταιρείες παραγωγής κάνουν απευθείας συμβάσεις με τους ηθοποιούς, προφανώς για να μη φανεί ποτέ ποια εταιρεία του Ιβάν Σαββίδη πληρώνει πραγματικά τα σπασμένα στο OPEN.
«Μίνι καύσωνας» στο Mega
Οι εξελίξεις τρέχουν… και αναμένεται…επέλαση του «ΜΙΝΙ ΚΑΥΣΩΝΑ» στο MEGA. Μια δημοσιογραφική εκπομπή μπορεί να ξεφύγει από τα κλισέ; Από την Δευτέρα 29 Ιουνίου και κάθε μέρα στις 10 το πρωί η Αθηναϊς Νέγκα και ο Μένιος Σακελλαρόπουλος εξετάζουν λεπτομερώς το θέμα. Ο «ΜΙΝΙ ΚΑΥΣΩΝΑΣ» ,το νέο μαγκαζίνο του MEGA θα έχει, όλα όσα συμβαίνουν εντός και εκτός Ελλάδας. Θέματα της επικαιρότητας, γεγονότα που γίνονται αφορμή για συζητήσεις και ανταλλαγή απόψεων, ανθρώπινες ιστορίες, προτάσεις για κοντινές και μακρινές αποδράσεις, ανταποκρίσεις από τα ελληνικά νησιά και από όπου αλλού χτυπάει η καρδιά του καλοκαιριού. Ακόμη, στήλες με θέματα για την υγεία, τη νέα επιχειρηματικότητα, το διαδίκτυο, την ψυχολογία, τη γυναίκα, το ευ ζην. Η εκπομπή θα καταγράφει όλα όσα μας απασχολούν, θα δίνει την ευκαιρία σε νέους ανθρώπους να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και θα εστιάζει στη θετική και αισιόδοξη πλευρά της καθημερινότητας. Η Αθηναϊς Νέγκα και ο Μένιος Σακελλαρόπουλος με το χιούμορ τους και τις δικές τους αντιθέσεις «διαβάζουν» αλλιώς την ατζέντα της επικαιρότητας και με καθαρή ματιά στα πράγματα φωτίζουν τα ψιλά γράμματα κάθε είδησης.