Παρά τις προειδοποιήσεις των μετεωρολόγων, για μια ακόμη χρονιά -μετά τον περσινό χιονιά- ο κρατικός μηχανισμός και οι αρμόδιοι φορείς δεν κατόρθωσαν να αποφύγουν το χάος παρ’ ότι μια ημέρα πριν τα έντονα καιρικά φαινόμενα δήλωναν καθ’ όλα πανέτοιμοι.
Το φιάσκο της Αττικής οδού, η απουσία σχεδιασμού για μια χιονόπτωση που όλοι περιμέναμε, η αδυναμία να δοθούν άμεσα εντολές για να μην μπαίνουν αυτοκίνητα στον σύγχρονο άξονα, η ελλιπής οργάνωση σε ό,τι αφορά τη βοήθεια και ενημέρωση των εγκλωβισμένων, το γεγονός ότι δόθηκε εντολή να φύγουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι μαζί, αλλά και το ότι ο Στρατός μπήκε στη μάχη πολύ αργά, είμαι θέματα που θα πρέπει να συζητηθούν.
Σε κάθε περίπτωση, είτε από την πλευρά της κυβέρνησης είτε από την πλευρά της εταιρείας πρέπει να δοθούν απαντήσεις για κάποια μείζονα ερωτήματα:
Γιατί έμπαιναν αυτοκίνητα στην Αττική Οδό ενώ ήταν κλειστή;
Το μεγάλο ερώτημα είναι για ποιο λόγο η εταιρεία δεν έκλεισε την είσοδο στους οδηγούς και τους άφησε να μπουν στον αυτοκινητόδρομο με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί χάος στις εξόδους.
Χαρακτηριστική είναι μαρτυρία οδηγού, ο οποίος κατήγγειλε ότι η απάντηση που έλαβε από τον υπάλληλο στα διόδια, αναφορικά με την κυκλοφορία εντός της Αττικής Οδού, ήταν πως δεν υπήρχε πρόβλημα. Αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί λίγα μέτρα παρακάτω.
Σημειώνεται πως, το μεσημέρι της Δευτέρας, και ενώ ουρές χιλιομέτρων είχαν σχηματιστεί στην Αττική Oδό, στο ύψος της Παλλήνης, η Πυροσβεστική Υπηρεσία ζήτησε από την Τροχαία να μειωθεί η ροή των οχημάτων προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα να απεγκλωβίζονται τα οχήματα και να γίνεται αποχιονισμός. Ηταν, ωστόσο, πολύ αργά…
Η Πυροσβεστική προειδοποιούσε ότι οι κλήσεις στο κέντρο της θα αυξάνονταν τις επόμενες ώρες και θα χρειαζόταν να συνδράμει σε πολλά μέτωπα, μιας κι αναμενόταν επιδείνωση του καιρού. Γι’ αυτό το λόγο, θεωρούνταν δεδομένο ότι θα δημιουργούνταν ανάλογες καταστάσεις, δηλαδή με εκατοντάδες οχήματα εγκλωβισμένα.
Γιατί άφησαν όλους τους δημόσιους υπαλλήλους στις 12;
Ένα, ακόμη, ερώτημα στο οποίο καλούνται να απαντήσουν οι αρμόδιοι είναι γιατί δόθηκε εντολή να αποχωρήσουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι από τις υπηρεσίες τους από τις 12 το μεσημέρι.
Δεν θα έπρεπε να υπάρξει πρόβλεψη ούτως ώστε η πρόωρη αποχώρηση να γίνει τμηματικά και να μην συμπέσουν όλοι μαζί στους δρόμους με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί κυκλοφοριακό χάος;
Με εκατοντάδες οδηγούς να έχουν εγκλωβιστεί στην Αττική Οδό και σε άλλες κεντρικές οδικές αρτηρίες του Λεκανοπεδίου, οι Αρχές αποφάσισαν την ενεργοποίηση των Ενόπλων Δυνάμεων προκειμένου να δοθεί λύση στα σοβαρά προβλήματα. Ηταν, όμως, πολύ αργά. Σίγουρα, η βοήθεια που έδωσαν -και συνεχίζουν να δίνουν- ήταν πολύτιμη.
Ο Στρατός έφτασε σε όλα τα σημεία και οι άνδρες που συμμετέχουν στην επιχείρηση μοίραζαν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας τρόφιμα, νερά, κουβέρτες και με εντολές της Αστυνομίας οδηγούσαν τους εγκλωβισμένους σε ασφαλές σημείο.
Γιατί, λοιπόν, δεν έγινε νωρίτερα η ενεργοποίηση αυτού του έκτακτου σχεδίου αντιμετώπισης και οι αρμόδιοι φορείς περίμεναν να δουν πρώτα τις εικόνες χάους σε ζωντανή μετάδοση;
Στο μέτωπο της ηλεκτροδότησης, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ είχε διαβεβαιώσει πως βρίσκεται σε ετοιμότητα για να αποφευχθούν προβλήματα και διακοπές στην ηλεκτροδότηση στη διάρκεια του χιονιά, φθάσαμε στο σημείο να μείνουν στο σκοτάδι ακόμη και περιοχές στα Βόρεια Προάστια της Αττικής.
Να σημειωθεί ότι δεν μιλάμε για περιοχές όπως η Εκάλη, για παράδειγμα, που βρίσκεται πολύ πιο βόρεια από άλλες περιοχές της Αττικής, αλλά για το… Χολαργό, το Χαλάνδρι και την Αγία Παρασκευή. Η αλήθεια εδώ είναι ότι τα συνεργεία δεν μπορούσαν να φτάσουν στα σημεία όπου υπήρχε η βλάβη, κυρίως από την πτώση δέντρων σε καλώδια.
Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα τα οποία η κυβέρνηση, η περιφέρεια, η Αττική Οδός και ο ΔΕΔΔΗΕ θα κληθούν να απαντήσουν τις επόμενες ώρες εν μέσω οργής και αγανάκτησης από χιλιάδες νοικοκυριά.