Τα drones του γαμπρού του Ερντογάν προκαλούν εκνευρισμό

Πέρυσι, ο Σελτζούκ Μπαϊρακτάρ βοήθησε να κριθούν οι συγκρούσεις σε Λιβύη και Αζερμπαϊτζάν, χιλιάδες μίλια μακριά από το σπίτι του, στην Τουρκία.

Ένας πρώην φοιτητής του MIT που παντρεύτηκε τη μικρότερη κόρη του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο Μπαϊρακτάρ αποτελεί κεντρικό πρόσωπο στην είσοδο της Τουρκίας στη βιομηχανία των ένοπλων drones, σύμφωνα με το Bloomberg. Το 2000, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη TB2 της εταιρείας του, Baykar, χρησιμοποιήθηκαν με καταστροφικά αποτελέσματα από τις κυβερνήσεις σε Τρίπολη και Μπακού, οι οποίες είναι σύμμαχοι της Τουρκίας. 

Ο 41χρονος μοιράζεται τη φιλοδοξία του Ερντογάν να κάνει την Τουρκία μία πιο αυτάρκη στρατιωτική δύναμη. Η στροφή τους σε αμυντικό εξοπλισμό «Made in Turkey» φέρνει την Άγκυρα σε άβολες νέες συμμαχίες και κλονίζει τους δεσμούς της με τους παραδοσιακούς συμμάχους της στο ΝΑΤΟ.

«Τα αεροσκάφη μας προκαλούν  το θαυμασμό σε όλο τον κόσμο. Τα τουρκικά οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη αλλάζουν τις πολεμικές μεθόδους και άλλαξαν την τάση του πολέμου στη Λιβύη», είπε ο Ερντογάν τον Ιανουάριο. Αργότερα, εμφάνισε στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία επτά αμυντικές βιομηχανίες της Τουρκίας βρίσκονται ανάμεσα στις top 100 του κόσμου, έναντι δύο που ήταν το 2016.

Όταν κάποιοι επεσήμαναν ότι η Baykar χρησιμοποιεί εισαγόμενα μέρη, όπως κινητήρες, ο Μπαϊρακτάρ έγραψε στο Twitter ότι τα drones «δεν είναι του γαμπρού» αλλά της Τουρκίας και «θα πετούν είτε το θέλετε, είτε όχι!». Τα εξαρτήματά τους κατασκευάζονται σε ποσοστό 93% στην Τουρκία, είπε.

Η παρεμβατική εξωτερική πολιτική και η με κάθε κόστος επέκτασή της στη στρατιωτική τεχνολογία, αφήνουν την Άγκυρα απομονωμένη, σημειώνει το Bloomberg.

Οι ΗΠΑ της επέβαλαν κυρώσεις και την απέκλεισαν από το πρόγραμμα των F-35 της Lockheed Martin επειδή αγόρασε τους ρωσικούς S-400, σε ένα deal το οποίο η Τουρκία ήλπιζε ότι θα περιλαμβάνει και τη μεταφορά τεχνολογίας. Βρετανικές και καναδικές εταιρείες σταμάτησαν να την προμηθεύουν με εξαρτήματα των drones, όταν εμφανίστηκαν ανησυχίες για το πώς χρησιμοποιούνται αυτά τα αεροσκάφη.

Τούρκοι μηχανικοί προσπαθούν να αναπτύξουν δικούς τους κινητήρες για τανκς καθώς και το πειραματικό πολεμικό αεροπλάνο TF-X, έπειτα από τις καθυστερήσεις στη σχετική συμφωνία με τη βρετανική Rolls-Royce. Όμως σύμφωνα με το Bloomberg, είναι ένα ακριβό εγχείρημα χωρίς εγγυήσεις γρήγορης επιτυχίας.

«Η Τουρκία γίνεται με ταχείς ρυθμούς ηγέτιδα και αναδυόμενη δύναμη στην τεχνολογία των πολεμικών drones. Αυτό είναι μέρος μίας ευρύτερης και συνεχιζόμενης προσπάθειας να αναπτύξει μία αυτάρκη αμυντική βιομηχανία και της δηλωμένης φιλοδοξίας του Ερντογάν να μειώσει την εξάρτηση της Τουρκίας από ξένα αμυντικά συστήματα. Όμως, αυτό είναι πιο εύκολο να το πει κανείς παρά να το κάνει», λέει η Raluca Csernatoni, ακαδημαϊκός του Carnegie Europe.

Ο Ερντογάν μείωσε την επιρροή των στρατηγών στις αμυντικές παραγγελίες, παίρνοντας τον πλήρη έλεγχο της υπηρεσίας προμηθειών και ευθυγραμμίζοντάς την με επιχειρήσεις του περιβάλλοντός του. Η στροφή αυτή δημιούργησε θέσεις εργασίας και αύξησε τις αμυντικές εξαγωγές, οι οποίες ξεπέρασαν τα 2 δισ. δολάρια πέρυσι, κυρίως λόγω των τεθωρακισμένων οχημάτων και των πλοίων. Στην αγορά των drones, η Τουρκία παραμένει ένας μικρός παίκτης, σε σχέση με τις ΗΠΑ, την Κίνα και το Ισραήλ, αναφέρει το Bloomberg.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, μόνο τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα σημείωσαν μεγαλύτερο άνοδο στην παγκόσμια κατάταξη των προμηθευτών όπλων. Οι συνολικές αμυντικές δαπάνες της Τουρκίας αυξήθηκαν σημαντικά, όμως  οι εισαγωγές της μειώθηκαν κατά 59% από το 2016 έως το 2020.

Τα τουρκικά drones της Baykar και της Turkish Aerospace Industries  έδωσαν τέλος σε μία μεγάλη επέλαση των δυνάμεων που είχαν τη στήριξη της Ρωσίας στη Συρία, πέρυσι. Αυτού του είδους οι επεμβάσεις γεμίζουν τους εθνικιστές πολιτικούς με υπερηφάνεια και συσπειρώνουν τους ψηφοφόρους γύρω από τον πρόεδρο, επισημαίνει το Bloomberg.

Όμως, στις άλλοτε φιλικές πρωτεύουσες της Δύσης, οι «μετοχές» της Τουρκίας υποχώρησαν και άλλο, καθώς ο πόλεμος στη Συρία, το μεταναστευτικό, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα όσα ακολούθησαν του αποτυχημένου πραξικοπήματος του 2016 επιβαρύνουν τις σχέσεις.

Η Τουρκία ζήτησε από τη Μόσχα να πουλήσει πλατφόρμες πολεμικών αεροσκαφών Su-35, ώστε οι ντόπιοι μηχανικοί να μπορέσουν να εγκαταστήσουν τουρκικά αεροηλεκτρονικά συστήματα και επεδίωξαν τη συμπαραγωγή πολεμικών αεροπλάνων και πυραύλων με το Πακιστάν, σε μία συνεργασία που θα έδινε στην Άγκυρα πρόσβαση σε αμυντική τεχνολογία από την Κίνα. Όμως οι συζητήσεις απέτυχαν, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg. 

Η Ν. Κορέα παρενέβη για να προμηθεύσει κινητήρες για το τουρκικό τανκ Altay, αφότου οι πολιτικές εντάσεις εκτροχίασαν τα σχέδια για την προμήθειά τους από τη Γερμανία. Η πολιτική μπήκε στην άκρη σε άλλα deals: Η Σαουδική Αραβία αγόρασε τουρκικά drones, τα οποία είναι φθηνότερα από τα ανταγωνιστικά.

Και από την άλλη, την ίδια στιγμή που η Τουρκία επιδιώκει τη συμπαραγωγή ευρωπαϊκών αμυντικών συστημάτων, ανεβάζει τους τόνους με μέλη της Ε.Ε. Όπως με το αμφίβιο πολεμικό πλοίο TCG Anadolu, το οποίο προστίθεται στο στόλο της Τουρκίας στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο, ενισχυμένο με ελικόπτερα και έως και 50 drones Bayraktar ΤΒΕ τελευταίας γενιάς.

Πηγη: Bloomberg