Ενισχύεται η συνεργασία Ελλάδας και ΗΠΑ σε θαλάσσιο και εναέριο επίπεδο

Τη µεγάλη αεροπορική βάση της Λάρισας , που αποτελεί, ως γνωστόν, την έδρα της ιστορικής 110 Πτέρυγος Μάχης της Πολεµικής Αεροπορίας, έχουν βάλει για τα καλά «στο µάτι» οι Αµερικανοί, ξεκινώντας σε αυτήν, άµεσα, σηµαντικότατες επενδύσεις σε υποδοµές.

Παράλληλα, µε µια κίνηση που σηµειώθηκε την εβδοµάδα που διανύουµε, οι ΗΠΑ, εκτός από την αναβαθµισµένη και στενότατη συνεργασία µε τις Ελληνικές Ενοπλες ∆υνάµεις, προχώρησαν στην υπογραφή Μνηµονίου Συνεργασίας της δικής τους, πανίσχυρης, Ακτοφυλακής (U.S. Coast Guard/USCG) µε το δικό µας Λιµενικό Σώµα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ. – ΕΛΛ.ΑΚΤ.).

Η Λάρισα παρουσιάζει εξαιρετικά πλεονεκτήµατα για τους Αµερικανούς

Πιο συγκεκριµένα, οι Αµερικανοί, στο πλαίσιο υλοποιήσεως των όρων της επικαιροποιηµένης Συµφωνίας Αµοιβαίας Αµυντικής Συνεργασίας (MDCA) Ελλάδος – ΗΠΑ, πενταετούς διάρκειας, τρέχουν µε εντατικούς ρυθµούς τα έργα κατασκευής και αναβαθµίσεως των εγκαταστάσεων της 110 Π.Μ., που βεβαίως τυγχάνουν της απολύτου εγκρίσεως τόσο του ΥΕΘΑ, Νίκου Παναγιωτόπουλου, όσο και του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, στρατηγού Κώστα Φλώρου. Η Λάρισα παρουσιάζει µερικά εξαιρετικά πλεονεκτήµατα για τους Αµερικανούς

Είναι µια πλήρης αεροπορική βάση, ΝΑΤΟϊκών υποδοµών και προδιαγραφών, εν ενεργεία από την Π.Α.

Το αεροδρόµιό της δεν «παρενοχλείται» από εµπορικές πτήσεις.

Είναι η πιο κοντινή ΝΑΤΟϊκών προδιαγραφών αεροπορική βάση στις περιοχές άµεσου στρατηγικού και τακτικού ενδιαφέροντός τους, όπως είναι τα Βαλκάνια και η Μαύρη Θάλασσα λόγω Ουκρανίας – Ρωσίας.

Εχουν µεν την Αεροπορική Βάση της Σούδας, αλλά αυτή έχει και πολιτικό αεροδρόµιο σε µια περιοχή µε εξαιρετικά υψηλή τουριστική κίνηση, εποµένως θέλουν και µια δεύτερη -«εναλλακτική»- βάση για να αποσυµφορηθεί η Σούδα.

Ηδη την έχουν δοκιµάσει µε πολύµηνες αποστολές πολεµικών µοιρών της USAFE και έχουν µείνει απολύτως ικανοποιηµένοι.

Στην 110 Π.Μ., µέχρι πριν από µερικά χρόνια, έδρευαν τρεις πολεµικές µοίρες της Π.Α. (348 ΜΤΑ/ RF-4E, 346M/F-16 Block.30 και 337 ΜΠΚ/F-16 Block.52+), ενώ τώρα δύο (η 337 ΜΠΚ και η Μοίρα Μη Επανδρωµένων Αεροσκαφών µε τα UAV «Pegasus 2»). Εποµένως, υπάρχει πολύς χώρος και υπόστεγα αεροσκαφών.

Συµβόλαιο ύψους 25.976.855 δολαρίων

Για όλους τους προαναφερθέντες λόγους, το υπουργείο Αµύνης των ΗΠΑ, µέσω της NAVFAC, ανέθεσε πριν από λίγες ηµέρες στην εταιρεία Environmental Chemical Corporation (ECC), που εδρεύει στην Καλιφόρνια, συµβόλαιο ύψους 25.976.855 δολαρίων για το νέο έργο κατασκευής και βελτιώσεως υποδοµών της Αεροπορικής Βάσης Λαρίσης, που και αυτή µε τη σειρά της το ανέθεσε στην ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ΑΚΤΩΡ.

Το έργο είναι 12µηνης διάρκειας, θα πρέπει να έχει παραδοθεί τον Νοέµβριο του 2022 και περιλαµβάνει: την κατασκευή δύο υπόστεγων συντηρήσεως µεγάλης εκτάσεως (LAM), ενός κτιρίου συντηρήσεως αεροσκαφών και ενός κτιρίου εγκαταστάσεων, την επέκταση των διαδρόµων τροχοδροµήσεως του αεροδροµίου και την κατασκευή χώρου σταθµεύσεως αεροσκαφών και θέσεων σταθµεύσεως οχηµάτων. Επίσης περιλαµβάνει την ανακατασκευή των οδοστρωµάτων τµήµατος των διαδρόµων τροχοδροµήσεως, την κατασκευή βοηθητικού χώρου σταθµεύσεως αεροσκαφών και την εγκατάσταση εξοπλισµού.

Το γεγονός ότι τα χρήµατα και το όλο έργο τα διαχειρίζεται η NAVFAC του Αµερικανικού Ναυτικού επιβεβαιώνει και το ότι η βάση θα λειτουργεί ως «εναλλακτικό» αεροδρόµιο για τη βάση της Σούδας, που ανήκει στο Αµερικανικό Ναυτικό, ασχέτως βεβαίως αν σε/από αυτήν επιχειρούν αεροσκάφη όλων των Κλάδων των Ενόπλων ∆υνάµεων των ΗΠΑ.

Η εκτίµηση είναι ότι σε αυτή θα σταθµεύουν «µεγάλα» αεροσκάφη, όπως τα εναέριου ανεφοδιασµού KC-135R και τα UAV MQ-9 Reaper, αµφότερα της USAF, για διαφορετικούς λόγους ασφαλείας το καθένα, και βεβαίως όλα τα αεροσκάφη ELINT/SIGINT της Αεροπορίας του Ναυτικού των ΗΠΑ. Αυτό όµως δεν είναι κάτι ούτε σταθερό, ούτε βέβαιο, ούτε και του παρόντος βεβαίως

Στην ΑΘήνα

Μνηµόνιο συνεργασίας για την αναβάθµιση και προώθηση των σχέσεων του Λ.Σ. – ΕΛΛ.ΑΚΤ. και της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ υπεγράφη από τον αρχηγό του Σώµατος, αντιναύαρχο Λ.Σ. Θεόδωρο Κλιάρη, και τον αντιναύαρχο Στίβεν Πολίν, ο οποίος είναι διοικητής Ατλαντικού, ως εκπρόσωπο του αρχηγού της USCG, ναυάρχου Καρλ Σουλτζ, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, και του πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ.

To υπογραφέν µνηµόνιο, που ανοίγει νέα σελίδα στη συνεργασία µεταξύ των δύο µερών, περιλαµβάνει τους εξής τοµείς δράσεων: ναυτική ασφάλεια, ναυτικές επιχειρήσεις, επιτήρηση θαλασσίων συνόρων, έλεγχος αλιείας, προστασία θαλασσίου περιβάλλοντος και εκπαίδευση προσωπικού. Επίσης διαδικαστικά ζητήµατα, όπως τρόπο ανταλλαγής πληροφοριών, κοινό πρόγραµµα υποστηρίξεως, τροποποιήσεις, αλλαγές, διάρκεια, περάτωση κ.ά. ∆ύο «επισηµάνσεις» µόνο, στις οποίες αναφέρθηκε και ο Αµερικανός πρέσβης.

Πρώτον, ότι πριν από λίγους µήνες για πρώτη φορά επισκέφθηκαν τον Πειραιά δύο µεγάλα σκάφη της USCG, που έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.

∆εύτερον, ότι πριν από λίγες εβδοµάδες για πρώτη φορά η Μονάδα Υποβρυχίων Αποστολών του Λ.Σ. – ΕΛΛ.ΑΚΤ. συνασκήθηκε µε Ελληνες και Αµερικανούς κοµάντος, υπό τη διεύθυνση του ΓΕΕΘΑ, σε επιχειρήσεις σε θαλάσσιο περιβάλλον, γεγονός ιδιαιτέρως σηµαντικό