Φρεγάτες ΜΕΚΟ: Τέλος χρόνου για την αναβάθμιση – Πότε λήγει η προσφορά της κοινοπραξίας

Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για το πολύπαθο πρόγραμμα της αναβάθμισης των πολύτιμων φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού καθώς η τελική προσφορά που έχει καταθέσει η κοινοπραξία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) – Thales Netherlands, η οποία έχει αναλάβει το έργο λήγει σύμφωνα με πληροφορίες στις 30 Σεπτεμβρίου 2024.

Παρά το γεγονός ότι από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού σημείωναν πριν λίγο καιρό για το θέμα ότι και «μόνο ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις είναι θετικό» και όλα τα εξοπλιστικά θα ανακοινωθούν από τον Νίκο Δένδια μέσα στον Οκτώβριο σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney.gr η κοινοπραξία έχει δώσει σαφή διορία για να απαντήσουν στις προσφορές που έχει καταθέσει.

Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα της αναβάθμισης είχε κλείσει θεωρητικά το 2023 με την επιλογή της κοινοπραξίας και με κόστος περίπου τα 600 εκατ. ευρώ ενώ ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις για να καθοριστούν οι τελικές τεχνικές και άλλες λεπτομέρειες. Από το 2023 όμως μέχρι σήμερα δεν έχει υπογραφεί η τελική σύμβαση με την κοινοπραξία καθώς προέκυψαν οικονομικές και άλλες διαφορές με βάση και τα όσα ζητούσε το Πολεμικό Ναυτικό.

Η κοινοπραξία σύμφωνα με πληροφορίες έχει καταθέσει πακέτα προσφορών για την αναβάθμιση με διαφορετικά ποσά που ξεκινούν από τα 700 εκατ. ευρώ και φτάνουν μέχρι και το 1 δισ. ανάλογα με τις εργασίες που θα γίνουν στις φρεγάτες και τον οπλισμό που ζητείται.

Οι συσκέψεις και οι διαπραγματεύσεις

Είναι γεγονός όμως ότι σε σύσκεψη στο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη τον Νοέμβριο του 2023 η εντολή ήταν να επιταχυνθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες και να ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα για την τελική υπογραφή της σύμβασης.

Τελικά μετά από λίγους μήνες τον περασμένο Μάιο σε ευρεία σύσκεψη στο ΓΕΝ με τη συμμετοχή και των εταιρειών καθορίστηκε το τελικό ποσό στα 700 με 750 εκατ. ευρώ με το ακριβές ποσό που θα προέκυπτε από κάποιες τελευταίες τυπικές λεπτομέρειες, ώστε μέσα στον Ιούνιο να υπογραφεί η σύμβαση ενώ η κοινοπραξία φαίνεται ότι είχε επιλέξει τελικά τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας για τις εργασίες αντί του Σκαραμαγκά.

Σύμφωνα με πληροφορίες όμως ουσιαστικά από τον Ιούνιο οι διαπραγματεύσεις «κόλλησαν» με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ακόμα υπογραφή της σύμβασης και το θέμα να βρίσκεται ακόμα μετέωρο. Ο λόγος της καθυστέρησης, όπως αναφέρουν πηγές, είναι οι αντικρουόμενες απόψεις διάφορων «κύκλων» στο υπουργείο και στο επιτελείο και για το κόστος και για το πακέτο της αναβάθμισης. Δηλαδή αν θα περιλαμβάνει 3 ή 4 ΜΕΚΟ και τι εργασίες και ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα θα τοποθετηθούν.

Η αναβάθμιση που έπρεπε να είχε γίνει «χθες»

Αξίζει να σημειωθεί όμως εδώ, ότι και οι τρεις τελευταίοι Αρχηγοί ΓΕΝ έχουν αναφέρει ότι είναι αναγκαίο να αναβαθμιστούν και να εξοπλιστούν βαριά και οι 4 ΜΕΚΟ για να μπορέσουν να επιτελέσουν τις δύσκολες αποστολές τόσο για τη χώρα όσο και για τον ΝΑΤΟ και την ΕΕ. Για παράδειγμα οι δύο φρεγάτες που στάλθηκαν στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να εξοπλίστηκαν με το αντι-drone σύστημα «Κένταυρος» που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την ΕΑΒ αλλά παρέμειναν με παλιά ηλεκτρονικά συστήματα που τις κάνει ευάλωτες χωρίς άλλη συμμαχική κάλυψη.

Θεωρητικά μάλιστα η αναβάθμισή τους θα έπρεπε να είχε ήδη ξεκινήσει ώστε να αποτελέσουν και την ενδιάμεση λύση – η αναζήτηση μεταχειρισμένων φρεγατών σταμάτησε καθώς δεν υπάρχουν στην αγορά – μέχρι να παραδοθούν οι φρεγάτες Belharra και κυρίως να κριθούν επιχειρησιακά (χρειάζεται τουλάχιστον δύο χρόνια δοκιμών) για να είναι έτοιμες να αναλάβουν δράση.

Ο χρόνος κυλάει και αν ισχύσει η τελική ημερομηνία της προσφοράς από την κοινοπραξία και δεν δοθεί κάποια παράταση υπάρχει ο κίνδυνος να αλλάξει ως προς τα οικονομικά μεγέθη. Με τον πληθωρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο να επιμένει αν και έχει υποχωρήσει κάπως και τις τιμές σε πρώτες ύλες να έχουν αυξηθεί τα τελευταία δύο χρόνια, όσο κρατάνε οι διαπραγματεύσεις δηλαδή, η χώρα μπορεί να κληθεί να πληρώσει ακόμα περισσότερα για να μη μείνουν απαρχαιωμένες οι 4 πολύτιμες φρεγάτες του ΠΝ

Πηγη: newmoney.gr – ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛΑΡΗΣ