«Πολλαπλασιαστή ισχύος που αναβαθμίζει τη χώρα μας σε επίπεδο επιχειρησιακό, τεχνολογικό, αλλά και γεωπολιτικό», χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τα νέα μαχητικά Rafale κατά τον χαιρετισμό του στην τελετή παραλαβής των πρώτων έξι αεροσκαφών στην Τανάγρα.
Καθιστούν την Αεροπορία μας μία από τις ισχυρότερες στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο
«Πρόκειται για μία γεωστρατηγική εξέλιξη πρώτης γραμμής, γιατί τα νέα μαχητικά καθιστούν την Αεροπορία μας μία από τις ισχυρότερες στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο, κάτι που προσδίδει στην ευελιξία της εθνικής μας διπλωματίας και τις πολύπλευρες συμμαχίες της χώρας. Και βέβαια σφραγίζει την αμυντική συμπαράταξη Ελλάδος και Γαλλίας δίνοντας νέα πνοή στην προοπτική της ευρωπαϊκής στρατηγικής αυτονομίας.
Με άλλα λόγια, τα νέα Rafale που προσγειώθηκαν σήμερα είναι έτοιμα να απογειωθούν για ένα καλύτερο, πιο ειρηνικό αύριο για όλη την περιοχή. Θυμίζω ότι σε λίγο τα αεροσκάφη αυτά θα επιχειρούν δίπλα σε νέες γαλλικές φρεγάτες με τα οποία μοιράζονται όχι μόνο οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα, αλλά και μία κοινή επιχειρησιακή φιλοσοφία», σημείωσε ο Πρωθυπουργός.
Παράλληλα ο πρωθυπουργός τόνισε πως στον 21ο αιώνα δεν έχουν θέση ούτε η προφανής παραχάραξη της ιστορίας και της γεωγραφίας ούτε τα αυθαίρετα και απειλητικά πυροτεχνήματα. Πολύ περισσότερο όταν εκπέμπονται από γειτονικά κράτη. Σε όλα αυτά απαντούν το διεθνές δίκαιο και η εθνική μας εγρήγορση. Αντίθετα, το μήνυμα των καιρών πρέπει να είναι η αλήθεια και η συνεννόηση πάντα με βάση τη διεθνή νομιμότητα και ειδικότερα στην περιοχή μας πάντα με βάση το δίκαιο της θάλασσας.
Η υπεροχή των μαχητικών Rafale
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία το Rafale είναι δικινητήριο μαχητικό πολλαπλού ρόλου, δηλαδή έχει τη δυνατότητα να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολές διαφορετικού τύπου, όπως εναέριας υπεροχής, κρούσης, αναγνώρισης.
Ο συνδυασμός πτέρυγας τύπου Δέλτα και πτερυγίων ελιγμών (canards) του δίνουν ευελιξία, ενώ μπορεί να διατηρεί τη σταθερότητά του κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Παράλληλα έχει τη δυνατότητα να απογειώνεται από μικρούς αεροδιαδρόμους μήκους 400 μέτρων, καθώς και από αεροπλανοφόρα.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Rafale είναι εναρμονισμένα με τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη, καθώς είναι καθοδηγούμενο από ένα σύστημα ελέγχου το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία fly-by-wire τριών ψηφιακών διαύλων και ενός αναλογικού,. Αυτό επιτρέπει στο Rafale να είναι αεροδυναμικά ασταθές για να επιτυγχάνει τη μέγιστη δυνατή ελιξιμότητα. Τα όρια επιταχύνσεων του αεροσκάφους είναι +9g/-3.2g.
Tο Rafale μπορεί να μην είναι stealth, αλλά έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να εμφανίζει όσο το δυνατόν χαμηλότερο ίχνος ραντάρ. Τμήμα της σχεδίασης αυτής αποτελεί το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA της εταιρείας Thales.
Η κατηγοριοποίηση της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται ως άκρως απόρρητη και η άρνηση της Thales να επιτρέψει τη χρήση του σε άλλα αεροσκάφη, έχει προκαλέσει την ανάπτυξη φημολογίας ότι το σύστημα χρησιμοποιεί τεχνολογία ενεργής ακύρωσης για να εξουδετερώνει τα εισερχόμενα σήματα ραντάρ.
Συγκρίνοντας Rafale και F-16
Οταν είχε «κλειδώσει» η συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας για την απόκτηση των Rafale από την Πολεμική Αεροπορία, ο Στέφανος Καραβίδας, απόστρατος Ιπτάμενος (Ι), είχε αναλύσειτις δυνατότητες του Rafale,, μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM».
Καλύτερο οπλικό σύστημα
«Σε ό,τι αφορά στην εναέρια απειλή, το αεροσκάφος έχει ένα “μακρύτερο χέρι” χάρη στον πύραυλο με την ονομασία Meteor», σημειώνει και εξηγεί: «ο λόγος είναι πως με το συγκεκριμένο οπλικό σύστημα, ένα μαχητικό αυτού του τύπου που θα το φέρει, θα εμπλέκει τα εχθρικά αεροσκάφη χωρίς η απειλή αυτών των αεροσκαφών να είναι ουσιαστική για τα Rafale της Ελλάδας».
Αναφορικά με τους πυραύλους Meteor, με βάση τα όσα είναι γνωστά, είναι τρεις με τέσσερις φορές πιο γρήγοροι σε ό,τι αφορά στην ταχύτητα με την οποία κατευθύνονται στον στόχο, ενώ έχουν τη δυνατότητα -σε σχέση με τους πυραύλους που υπάρχουν σήμερα στο Αιγαίο στις ΠΑ Ελλάδας και Τουρκίας- να δώσουν μια παραπάνω ακτίνα δράσης κοντά στα 50 χιλιόμετρα, σχεδόν 25 ναυτικά μίλια, κάτι που έχει μεγάλη σημασία. Επίσης, μπορεί «να γίνει εξαπόλυσή του από ένα αεροσκάφος και να υποστηριχθεί η καθοδήγηση του αεροσκάφους από άλλο αεροσκάφος που βρίσκεται πιο πίσω και σε ασφάλεια».
Μέσα στο αντιαεροπορικό δίκτυο της Ελλάδας με χρήση συστημάτων Link στο πλαίσιο δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων (σ.σ δυνατότητα τα δεδομένα να τα “μοιράζονται” πολλά συστήματα των ελληνικών ΕΔ), ο κ. Καραβίδας εξηγούσε πως ο στόλος των νέων μαχητικών θα μπορέσει «όχι απλά να κρατήσει μια ισορροπία» αλλά «να την ανατρέψει υπέρ της Ελλάδας».
Πολύ σημαντικό είναι και πως το συγκεκριμένο αεροσκάφος είναι διαλειτουργικό αφού «έχει ένα εξαιρετικό ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης, ένα εξαιρετικό Ηλεκτρονικού Πολέμου (ΗΠ) το οποίο εξασφαλίζει τη λειτουργία του δικού του ραντάρ αλλά φροντίζει και να ‘τυφλώνει’ τα αντίπαλα ραντάρ».