Ο ΣΚΑΪ παραμένει μέχρι τώρα η μοναδική κερδοφόρος εταιρεία μεταξύ των εταιρειών του κλάδου που έχουν δημοσιεύσει τα οικονομικά τους αποτελέσματα για τη χρήση του 2022. Μάλιστα, η Ειδήσεις Ντοτ Κομ ΑΕ παρουσιάζει κερδοφορία επί έξι συνεχόμενες χρήσεις (2017 – 2022). Τα οικονομικά στοιχεία των τριών εκ των έξι βασικών ανταγωνιστών στην ελεύθερη τηλεόραση έχουν ως εξής: Η ΑΝΤΕΝΝΑ TV εμφανίζει τον υψηλότερο κύκλο εργασιών. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας που ελέγχει τον ΑΝΤ1 ανήλθε στα 97.830.420 ευρώ το 2022, από 102.615.264 ευρώ το 2021. Το 2022 η εταιρεία εμφάνισε ζημίες ύψους 18.603.838 ευρώ, έναντι ζημιών ύψους 1.740.644 το 2021. Ο κύκλος εργασιών της Alpha Δορυφορική Τηλεόραση ΑΕ αυξήθηκε κατά 17,80%, στα 72.238.716 ευρώ το 2022, έναντι 61.322.383 ευρώ το 2021. Η εταιρεία που ελέγχει τον Alpha εμφάνισε ζημίες ύψους 3.134.910 ευρώ το 2022, έναντι ζημιών ύψους 3.134.089 ευρώ στη χρήση 2021. Η Ειδήσεις Ντοτ Κομ ΑΕ (ΣΚΑΪ) παρουσίασε την προηγούμενη χρονιά κύκλο εργασιών ύψους 59.246.465,50 ευρώ, έναντι 64.578.094,22 ευρώ το 2021. Τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 2.091.583,23 ευρώ, έναντι, επίσης, κερδών 6.155.988,20 ευρώ στη χρήση 2021. Εκτός από τους αδειούχους τηλεοπτικούς σταθμούς, στην εξίσωση εισέρχονται και οι εταιρείες που εκτελούν μέρος των τηλεοπτικών προγραμμάτων και έχουν υψηλούς τζίρους. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η Green Pixel, η οποία ελέγχεται –μετά και από σχετική έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού– κατά 50% από τον Alpha και κατά 50% από το Star. Η εταιρεία παραγωγής παρουσίασε το 2022 κύκλο εργασιών ύψους 37.040.645 ευρώ, ενώ το 2021 είχε κύκλο εργασιών ύψους 39.176.259 ευρώ. Τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 11.231 ευρώ το 2022, από 172.841 ευρώ το 2021.
Δύσκολα για τα ΜΜΕ του ΣΥΡΙΖΑ
Στο κόκκινο… βρίσκονται το ΜΜΕ του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ παραμένει ερωτηματικό ποιες αποφάσεις θα λάβει ο Στέφανος Κασσελάκης. Το σίγουρο είναι πως παραλαμβάνει δύο ζημιογόνες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τους τελευταίους δημοσιευμένους ισολογισμούς. Ίσως η κατάσταση στην «Αυγή» να ήταν διαφορετική, αν η υπουργική απόφαση του Λευτέρη Κρέτσου για τη χρηματοδότηση των εντύπων (επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ) δεν είχε μείνει επί μακρόν στο συρτάρι του Ευκλείδη Τσακαλώτου, για να δημοσιευτεί λίγες μέρες πριν από τις εκλογές του 2019 και στη συνέχεια να ακυρωθεί από την κυβέρνηση της ΝΔ. Το νέο ΔΣ της «Αυγής», που συγκροτήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου, δύο ημέρες πριν από τον πρώτο γύρο των εκλογών για την προεδρία στον ΣΥΡΙΖΑ, είναι ίδιο με το προηγούμενο. Πρόεδρος είναι ο Θανάσης Καρτερός, ο οποίος στα τέλη του 2022 αντικατέστησε τον Γιάννη Δρόσο –πρώην πρόεδρο της ΕΡΤ ΑΕ, επί ΣΥΡΙΖΑ–, ο οποίος είχε παραιτηθεί. Ο Κωνσταντίνος Νικόλτσιος εξελέγη εκ νέου αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, ενώ μέλη εξελέγησαν οι Σταμάτης Κοιλιάκος, Νίκος Ανδριόπουλος, Δημήτρης Χαλαζωνίτης, Ερμίνα Κυπριανίδου και Μαριάνα Γαλανοπούλου. Η θητεία του ΔΣ λήγει στις 15 Σεπτεμβρίου 2026. Ο κύκλος εργασιών της εκδοτικής εταιρείας ανήλθε το 2022 σε 1.302.975 ευρώ, έναντι 1.287.080 ευρώ το 2021. Η εταιρεία παρουσίασε ζημίες προ φόρων ύψους 1.866.841 ευρώ το 2022, έναντι ζημιών 1.374.683 ευρώ το 2021. Το σύνολο της καθαρής θέσης το 2022 ήταν αρνητικό κατά 1.359.870 ευρώ. Στις 18/10/2022, το προηγούμενο ΔΣ της εταιρείας είχε αποφασίσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 466.599 ευρώ, το οποίο και καταβλήθηκε εντός του προηγούμενου έτους. Επί προεδρίας Αλέξη Τσίπρα υπήρξε η πρόθεση να καταργηθεί η ημερήσια έντυπη έκδοση και να διατηρηθεί μόνο η κυριακάτικη έκδοση, παράλληλα με την ιστοσελίδα www.avgi.gr. Στο ραδιοφωνικό πεδίο, ο κύκλος εργασιών της Left Media (Στο Κόκκινο) ανήλθε το 2022 σε 368.893 ευρώ, έναντι 201.107 ευρώ το 2021. Η εταιρεία εμφάνισε ζημίες ύψους 1.199.702 ευρώ το 2021, έναντι ζημιών 1.697.111 ευρώ το 2021. Οι συνολικές ζημίες ανέρχονται σε 17.232.867 ευρώ το 2021, έναντι 16.033.164 ευρώ το 2021.
Τηλεθέαση: Στο 24,1% Star–Alpha
Ποσοστό 24,1% συγκέντρωσαν οι συνεργαζόμενοι Alpha – Star την εβδομάδα 25/9 – 1/10/2023. Δεύτερος ήταν ο όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ με 13,8% (ΑΝΤ1 – ΜΑΚ TV) και τρίτη η ΕΡΤ ΑΕ (ΕΡΤ1, ΕΡΤ2, ΕΡΤ3) με 9,2%. Στην πρώτη θέση ήταν ο Alpha με 13,6%, δεύτερο ήταν το Mega με 12,7% και τρίτος ο ΑΝΤ1 με 11,1%. Ακολούθησαν Star με 10,5%, ΣΚΑΪ με 9,3%, Open με 7,1%, ΕΡΤ1 με 5,3%, MAK TV με 2,7%, ΕΡΤ3 με 2,2% και ΕΡΤ2 με 1,7%. Τα «άλλα κανάλια» της Nielsen, στα οποία περιλαμβάνονται οι υπηρεσίες streaming, η συνδρομητική TV, τα περιφερειακά και το ΕΡΤ News, συγκέντρωσαν συνολικά 23,8%.
Η Basket League είναι στην ΕΡΤ
Το συγκλονιστικότερο πρωτάθλημα των τελευταίων ετών στη Basket League άρχισε και η ΕΡΤ είναι στα γήπεδα. Από το Σάββατο 7 Οκτωβρίου 2023 και ολόκληρη τη σεζόν, τα κανάλια της δημόσιας Τηλεόρασης φιλοξενούνται, σε αποκλειστική μετάδοση, όλοι οι αγώνες του ελληνικού πρωταθλήματος. Πάρτε θέση στις κερκίδες της ΕΡΤ3 και των αποκλειστικών αθλητικών καναλιών του ERTFLIX για να παρακολουθήσετε όλη τη δράση του πιο ανταγωνιστικού πρωταθλήματος των τελευταίων ετών. Δώδεκα ομάδες, 22 αγωνιστικές, όλα τα play out και τα play off, 186 αγώνες δίνουν ραντεβού στη δημόσια Τηλεόραση. Και πριν το τζάμπολ, ραντεβού στην ΕΡΤ3 με την εκπομπή «The Game». Κάθε απόγευμα Σαββάτου στις 16:00 λίγο πριν από την έναρξη των αγώνων ο Γιώργος Τραπεζανίδης δίνει όλο το ρεπορτάζ και το παρασκήνιο των αναμετρήσεων. Καλεσμένοι στο στούντιο, ζωντανές συνδέσεις με τα γήπεδα, μόνιμες ενότητες για τους πιστούς του μπάσκετ, αλλά και δώρα για όσους συμμετέχουν μέσω εφαρμογών στα social media συνθέτουν το περιεχόμενο μιας εκπομπής που αξίζει να παρακολουθείτε κάθε μπασκετικό απόγευμα Σαββάτου.
Οι εκκρεμότητες του νέου ΕΣΡ
Σοβαρές εκκρεμότητες έχει να αντιμετωπίσει το νέο ΕΣΡ. Οι άδειες εθνικής εμβέλειας των θεματικών σταθμών, οι άδειες των περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών και οι ραδιοφωνικές ανά τη χώρα δεν εκδόθηκαν πότε από την προηγούμενη σύνθεση του ΕΣΡ, υπό την προεδρία του Αθανάσιου Κουτρομάνου. Όσο ήταν εν ζωή ο αείμνηστος αντιπρόεδρος Ροδόλφος Μορώνης, η Αρχή, που διορίστηκε το 2016, εξέδωσε έξι από τις επτά άδειες εθνικής εμβέλειας. Σοβαρή εκκρεμότητα που θα κριθεί πλέον στο ΣτΕ είναι και το αν η Αρχή έχει τη δυνατότητα ή όχι να παρεμβαίνει και στο διαδίκτυο, όπως ορίζει η κοινοτική οδηγία που έχει ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο, αλλά και το ζήτημα της μετάβασης στην υψηλή ευκρίνεια. Οι σχετικές παρατάσεις για την έκδοση των αδειών όσο και για τη μετάβαση στο HD, που εκκρεμεί από το 2016, λήγουν στις 31/12/2023. Τέλος, ξεχωριστό ζήτημα που αφορά το ΕΣΡ είναι η ένταξη των υπηρεσιών streaming στον κατάλογο των υπηρεσιών που μεταδίδουν τηλεοπτικό πρόγραμμα στην Ελλάδα.
Απώλειες για τις ιστοσελίδες
Πτώση στα έσοδα και κόπωση του κοινού διαπιστώνεται, για πρώτη φορά, και στις ιστοσελίδες. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι ιστοσελίδες έφτασαν στο ανώτατο όριο απήχησης αλλά και κρατικών ενισχύσεων, μέσω της «λίστας Πέτσα». Τώρα υπάρχει μια καθοδική τάση, που επηρεάζει και την αξία των sites στην τρέχουσα χρηματιστηριακή αγορά.
Πτώση στη διαφημιστική δαπάνη
Για πρώτη φορά μετά το 2015, οπότε και ξεκίνησε η ανοδική πορεία της διαφήμισης στη χώρα, καταγράφεται μια πρώτη υποχώρηση της δαπάνης σε ποσοστό που ίσως φτάσει και το 5%. Ο «άγνωστος Χ» είναι οι διάφορες πλατφόρμες, από το Tik Tok και το Instagram έως και το Netflix, που συγκεντρώνουν έσοδα από διαφήμιση ή και συνδρομητές χωρίς να δηλώνουν οικονομικά στοιχεία στην Ελλάδα, χωρίς να πληρώνουν φόρους και εισφορές, αξιοποιώντας τις επενδύσεις που έχουν γίνει στις τηλεπικοινωνίες από τον ΟΤΕ, τη Vodafone και τη Nova. Η δαπάνη που κατευθύνεται στα social media δεν καταγράφεται, ενώ, την ίδια στιγμή, η στροφή του κοινού προς τις υπηρεσίες streaming δημιουργεί πολλά ζητήματα στους αδειοδοτημένους σταθμούς εθνικής εμβέλειας αλλά και στους επίσης αδειοδοτημένους φορείς συνδρομητικής τηλεόρασης, Cosmote TV και Nova. Ίσως η κυβέρνηση να μην έχει κατανοήσει ακόμη πλήρως το πρόβλημα, αφού δεν διαθέτει υπουργό με πλήρεις αρμοδιότητες για τα ΜΜΕ και τις ψηφιακές επικοινωνίες, ενώ το ΕΣΡ αρνείται να παρακολουθήσει την εξέλιξη της τεχνολογίας. Ενώ η Μεγάλη Βρετανία διαθέτει το Ofcom, το οποίο ασκεί πλήρη εποπτεία, η Ελλάδα είναι καθηλωμένη στις αντιλήψεις του 2020, με διάσπαρτες Αρχές, που έχουν αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες. Οι πρώτες αυτές απώλειες στη διαφημιστική δαπάνη άρχισαν να διαφαίνονται από το προηγούμενο έτος, καθώς οι εκλογές αλλά και το φρικτό δυστύχημα στα Τέμπη είχαν ως αποτέλεσμα τη διακοπή των διαφημιστικών εκστρατειών, όπως ήταν και λογικό. Η νέα κυβέρνηση, ως συνέχεια της παλιάς, έχοντας αφήσει ανεξέλεγκτες τις πληθωριστικές πιέσεις, καθιστά τα προϊόντα πολύ ακριβά, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διαφημιστούν. Η πολιτική των κουπονιών και των λοιπών χρηματοδοτήσεων δεν μπορεί να καλύψει την απόσταση, οπότε τα αποτελέσματα θα αρχίσουν σύντομα να φαίνονται και στους τηλεοπτικούς δέκτες.
Παράλληλη μέτρηση από το ERTFLIX
Παράλληλο σύστημα μέτρησης από τις πλατφόρμες streaming. Η ΕΡΤ δείχνει να εστιάζει στην απήχηση που έχουν οι σειρές της εκτός των μετρήσεων της Nielsen για την επίγεια τηλεθέαση. Η «Παραλία» κατέγραψε στο ERTFlix 2.170.000 θεάσεις, εκ των οποίων οι 694.400 έγιναν μέσω κινητών τηλεφώνων. Επίσης, ο δεύτερος κύκλος της διεθνώς βραβευμένης σειράς «Κάνε ότι κοιμάσαι» καταγράφει 450.000 θεάσεις στο ERTFlix.
Πιο αυστηρούς κανόνες για δημοσιογράφους και MME απαιτεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Η ΠΟΕΣΥ συντάσσεται απολύτως με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την ελευθερία των ΜΜΕ και την προστασία των δημοσιογράφων.Μετά την σχετική ψηφοφορία (ψήφοι 448 υπερ, 102 κατά και 75 αποχές), το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απαιτεί από τα κράτη – μέλη να διασφαλίσουν την πολυφωνία στην Ενημέρωση και να προστατεύουν την ανεξαρτησία των ΜΜΕ από κυβερνητικές, πολιτικές, οικονομικές και ιδιωτικές παρεμβάσεις.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με την απόφαση αυτή:
– Τα κράτη μέλη οφείλουν να προστατεύουν τα ΜΜΕ από παρεμβάσεις
– Ζητείται να απαγορευτεί η χρήση κατασκοπευτικών λογισμικών σε βάρος δημοσιογράφων
– Υποχρεωτική η διαφάνεια όσον αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ
– Δίκαιη κατανομή της κρατικής διαφήμισης.
Οι ευρωβουλευτές, τονίζεται, θέλουν να απαγορευτούν όλες οι μορφές παρεμβάσεων στις συντακτικής φύσης αποφάσεις και ζητούν να ληφθούν μέτρα ώστε να μην ασκούνται πιέσεις στους δημοσιογράφους, όπως για παράδειγμα να μην αναγκάζονται να αποκαλύπτουν τις πηγές τους, να μην υποχρεώνονται να δίνουν πρόσβαση σε κρυπτογραφημένο υλικό στις συσκευές τους και να μην επιτρέπεται η παρακολούθησή τους μέσω λογισμικών κατασκοπείας. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δηλώνει επίσης πως τα κατασκοπευτικά λογισμικά θα πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο ως έσχατη λύση σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, εφόσον υπάρχει σχετική εντολή από ανεξάρτητη δικαστική αρχή η οποία διερευνά σοβαρά εγκλήματα, όπως η τρομοκρατία και η εμπορία ανθρώπων. Για να μπορεί να αξιολογείται καλύτερα η ανεξαρτησία των ΜΜΕ, το Κοινοβούλιο ζητά να υποχρεούνται όλα τα μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των πολύ μικρών επιχειρήσεων του κλάδου, να δημοσιοποιούν πληροφορίες σχετικά με το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς. Οι ευρωβουλευτές θέλουν επίσης να υποχρεούνται τα μέσα ενημέρωσης, οι διαδικτυακές πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης να δημοσιοποιούν στοιχεία σχετικά με τα χρήματα που λαμβάνουν από κρατικές διαφημίσεις και ενισχύσεις. Σε αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνονται και πληροφορίες σχετικά με τα χρήματα που λαμβάνουν από χώρες εκτός ΕΕ. Επιπλέον, το Κοινοβούλιο ζητά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Υπηρεσιών Μέσων Ενημέρωσης, ένα νέο όργανο της ΕΕ που θα συσταθεί με βάση την πράξη για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης, να είναι νομικά και επιχειρησιακά ανεξάρτητο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τέλος, οι ευρωβουλευτές ζητούν να δημιουργηθεί μια ανεξάρτητη «ομάδα εμπειρογνωμόνων», η οποία θα εκπροσωπεί τον κλάδο των ΜΜΕ και την κοινωνία των πολιτών και η οποία θα παρέχει συμβουλές προς το νέο αυτό συμβούλιο.