Του Κυριάκου Δημάγγελου
Πριν από ένα μήνα, από αυτήν εδώ τη στήλη, είχαμε επισημάνει πως το πάγωμα της αγοράς των γαλλικών φρεγατών Belharra, μπορεί να ανατραπεί είτε από το ξέσπασμα μιας νέας κρίσης από την τουρκική πλευρά, είτε από την προσωπική ανάμειξη του πρωθυπουργού, είτε από έναν συνδυασμό των δυο παραπάνω…
Σήμερα, που ο τουρκικός κλοιός στην Ανατολική Μεσόγειο σφίγγει, η Ευρώπη μας καλεί μονότονα σε ένα διάλογο χωρίς προϋποθέσεις και οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις ζητούν επιτακτικά την ενίσχυση της αποτρεπτικής τους ισχύος, η επαναπροσέγγιση Ελλάδας και Γαλλίας φαίνεται πως είναι μονόδρομος για τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση.
Το επιστέγασμα αυτής της επαναπροσέγγισης θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου στην Κορσική, όπου οι Κυριάκος Μητσοτάκης και Εμανουέλ Μακρόν, θα συναντηθούν πριν την έναρξη των εργασιών της Συνόδου Κορυφής των Μεσογειακών Χωρών της Ε.Ε. Η συζήτηση των δυο αρχηγών αναμένεται να επικεντρωθεί στην σύναψη της αμυντικής συμφωνίας μεταξύ των δυο χωρών αλλά και την οριστικοποίηση της ποιοτικής αναβάθμισης των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων… με άρωμα Γαλλίας.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής αλλά και όσα διαρρέουν από το Μαξίμου και το Πεντάγωνο, η Ελλάδα αναμένεται να προχωρήσει στην αγορά 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale (μεταχειρισμένων & καινούργιων). Με αυτό τον τρόπο η Αθήνα, εκτιμά πως θα έχει στη διάθεση της σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ένα υπερόπλο, που θα μπορεί να αλλάξει τις ισορροπίες στους αιθέρες της Μεσογείου και του Αιγαίου.
Γιατί Rafale;
Τα τρία πλεονεκτήματα των αεροσκαφών Rafale:
-Πύραυλοι Meteor (αέρος-αέρος) : Ο πύραυλος Meteor, αποτελεί έναν από τα πιο εξελιγμένα βλήματα αέρος-αέρος στον κόσμο, με την εμβέλεια του φτάνει και τα 100.000 χιλιόμετρα. Την ίδια ώρα ο κινητήρας ramjet που διαθέτει σε συνδυασμό με τον συμβατικό ωθητήρα στερεού καυσίμου, προσφέρει στον Meteor τρεις έως έξι φορές μεγαλύτερη ταχύτητα από τους σημερινούς πυραύλους αέρος – αέρος. Σύμφωνα μάλιστα με τους ειδικούς, το υπερηχητικό βλήμα μπορεί να φτάσει και σε ταχύτητες που αγγίζουν τέσσερις φορές την ταχύτητα του ήχου.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Πως μέσω ενός τέτοιου πυραύλου, ένα ελληνικό Rafale, θα μπορούσε να πλήξει από την Εύβοια ένα τουρκικό μαχητικό που βρίσκεται στα τουρκικά παράλια του Αιγαίου.
-Τα βλήματα Scalp αέρος-εδάφους: Ο Scalp είναι ένας πύραυλος τύπου cruise, που έχει δραστικό βεληνεκές περίπου 560 χιλιομέτρων, κάτι που του επιτρέπει να εξουδετερώνει χερσαίους στόχους υψηλής αξίας από μεγάλες αποστάσεις. Το γεγονός μάλιστα πως φέρει μία τεράστια πολεμική κεφαλή, 450 κιλών τύπου BROACH (Bomb Royal Ordnance Augmented Charge), είναι κάτι που του επιτρέπει να εξουδετερώνει ακόμα και υπόγειους και καλά φυλασσόμενους στόχους.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Πως μέσω ενός τέτοιου βλήματος, ένα ελληνικό Rafale, θα μπορούσε να πλήξει επίγειους στόχους στρατηγικής σημασίας σε μεγάλο βάθος εντός του τουρκικού εδάφους.
-Το ραντάρ RBE2 (AESA)
Τα οπλικά συστήματα που διαθέτουν τα γαλλικά Rafale θα είχαν μικρή σημασία, αν δεν συνοδεύονταν από το υπερσύγχρονο ραντάρ RBE2 Active Electronically-Scanned Array (AESA), το οποίο εκτιμάται ότι έχει μέγιστο εύρος περίπου 200χλμ. Μάλιστα, η εξαιρετική ακτίνα σάρωσης του, του προσφέρει τη δυνατότητα ανίχνευσης αεροσκαφών από μεγάλες αποστάσεις, ενώ εντυπωσιακό είναι πως μπορεί να παρακολουθεί ταυτόχρονα ως και σαράντα στόχους, την ώρα μάλιστα που ο μέγιστος αριθμός εναέριων στόχων που μπορεί να εμπλέξει ταυτόχρονα ανέρχεται στους οκτώ.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Πως μέσω του συγκεκριμένου radar, τα γαλλικά Raphale μπορούν να ελέγχουν ουσιαστικά τη «κίνηση» των Τούρκων σε όλο το εύρος του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.
Τα Rafale δεν είναι πανάκια…
Αναντίρρητα, τα γαλλικά Rafale, αποτελούν μια πολύ αξιόπιστη επιλογή για την αναβάθμιση των ενόπλων δυνάμεων και την βελτίωση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας έναντι της Τουρκίας. Ωστόσο, η προμήθεια τους, δεν πρέπει να θεωρείται ούτε μια εύκολη επιλογή ούτε φυσικά ως «ο από μηχανής θεός» που θα βάλει φρένο στην Τουρκία.
-Πρώτον, διότι παρά το γεγονός ότι η συμφωνία ανάμεσα σε Αθήνα και Παρίσι για 18 Rafale, δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό ποια θα είναι η αναλογία καινούργιων και μεταχειρισμένων.
-Δεύτερον, διότι δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό τι τύπου θα είναι τα Rafale που θα προμηθευτεί η Αθήνα, καθώς τα γαλλικά πολεμικά χωρίζονται σε τρείς κατηγορίες ( C, B, M & F2, F3). Η διάσταση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για την αξιολόγηση της προμήθειας εξοπλισμών, καθώς δεν κατέχουν όλα τα μοντέλα όσα προαναφέραμε παραπάνω.
-Τρίτον, διότι ακόμα και στην περίπτωση των μεταχειρισμένων Rafale, αυτά είναι αδύνατον να ενταχθούν στην Πολεμική Αεροπορία, προτού εκπαιδευθούν χειριστές, οι οποίοι εκτός συγκλονιστικού απροόπτου θα προέρχονται από τις μοίρες των Μιράζ-2000.
-Τέλος, διότι θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές. Ακόμη και στο πιο αισιόδοξο σενάριο, τα Rafale δεν μπορούν να ενταχθούν στην Αεροπορία προτού περάσουν οκτώ μήνες έως ένας χρόνος, με πιθανότερο, πάντως, ένα χρονικό εύρος που θα φθάνει έως και τους 18 μήνες με δύο χρόνια.
Διπλωματία εξοπλισμών;
Πριν από περίπου μια εβδομάδα, ο Στέλιος Πέτσας και ο καθηγητής Γεωπολιτικής, Γιάννης Μάζης βρέθηκαν μαζί στο στούντιο μιας τηλεοπτικής εκπομπής. Στην εξέλιξη της κουβέντας, ο Γιάννης Μάζης ρώτησε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο «πως γίνεται τον περασμένο Ιούλιο να μην προχώρησε η αγορά των φρεγατών Belharra για ένα δισεκατομμύριο και τώρα η ελληνική κυβέρνηση είναι έτοιμη να προχωρήσει σε ένα εξοπλιστικό πακέτο που θα φτάσει τα 10 δισεκατομμύρια».
Φυσικά, η απάντηση του Στέλιου Πέτσα δεν μας έκανε σοφότερους, καθώς απέφυγε να απαντήσει, η ουσία όμως του ερωτήματος ανέδειξε μια πολύ σημαντική πτυχή: η Ελλάδα προχωρά στο εξοπλιστικό της πρόγραμμα βάσει σχεδίου ή προχωρά το εξοπλιστικό της σχέδιο, ελπίζοντας πως το Παρίσι θα βάλει πλάτη για την αντιμετώπιση του Ταγίπ Ερντογάν;
Φυσικά, η απάντηση αυτού του ερωτήματος δεν είναι εύκολο να απαντηθεί τη δοσμένη χρονική στιγμή, ωστόσο κάποιες κινήσεις της κυβέρνησης φανερώνουν περισσότερο πανικό παρά στρατηγική.