Επίδομα θέρμανσης: Τι ισχύει για πολυκατοικίες, διαχειριστές και ενοίκους

Αρχές Νοεμβρίου αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα myθέρμανση της ΑΑΔΕ για το επίδομα θέρμανσης. Στις πολυκατοικίες, οι διαχειριστές είναι αυτοί που κρατάνε τα «κλειδιά» τα οποία ανοίγουν την «πόρτα» του επιδόματος θέρμανσης στους ενοίκους που πληρούν τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Με την εφαρμογή myθέρμανση, ο διαχειριστής ‐ εκπρόσωπος εισάγει τα διαμερίσματα της πολυκατοικίας / ολιγοκατοικίας, καθώς και τη συμμετοχή κάθε ενός από αυτά στις δαπάνες θέρμανσης σε χιλιοστά. Για την υποβολή των αιτήσεων από τους δικαιούχους, οι διαχειριστές πολυκατοικιών στις οποίες υπάρχει κοινός καυστήρας επιλέγουν την εφαρμογή Διαχείριση Χιλιοστών Πολυκατοικίας.

Επίδομα θέρμανσης

Λίγο πριν ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης και ανάψουν τα καλοριφέρ οι διαχειριστές και ένοικοι πολυκατοικιών θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:

1. Οι διαχειριστές είναι υποχρεωτικό να δηλώσουν τα χιλιοστά συμμετοχής σε δαπάνες θέρμανσης για όλα τα διαμερίσματα μιας πολυκατοικίας για να δημιουργηθεί η συνολική εικόνα της (ανοικτά/κλειστά – τα οποία ανήκουν σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα). Η κατανομή θα πρέπει να ισχύει για όλο το χρόνο ενώ το σύνολο των χιλιοστών των διαμερισμάτων πρέπει να είναι 1000, ώστε να μπορεί να ενεργοποιηθεί η δυνατότητα πληρωμής.

2. Οι διαχειριστές ή οι εκπρόσωποι των πολυκατοικιών ή οι εταιρείες διαχείρισης πολυκατοικιών, δηλώνουν στο myθέρμανση τα ακόλουθα στοιχεία:

– τον ΑΦΜ του διαχειριστή ή του προσώπου που εκπροσωπεί την πολυκατοικία ή της εταιρείας διαχείρισης της πολυκατοικίας,

-τον Α.Φ.Μ. της πολυκατοικίας, εφόσον υπάρχει,

– τον αριθμό της κοινόχρηστης παροχής ηλεκτρικού ρεύματος ή μιας παροχής ηλεκτρικού ρεύματος που αντιστοιχεί στην πολυκατοικία,

– τα χιλιοστά συμμετοχής των διαμερισμάτων στις δαπάνες θέρμανσης,

– το ονοματεπώνυμο των φυσικών προσώπων που διαμένουν στα διαμερίσματα τα οποία δεν χρησιμοποιούνται ως επαγγελματική στέγη.

Μετά τη συμπλήρωση των παραπάνω στοιχείων προβαίνουν σε ενεργοποίηση της διαδικασίας πληρωμής.

3. Η δυνατότητα πληρωμής ενεργοποιείται όταν θα έχει υποβληθεί έστω και μία αίτηση δικαιούχου. Αυτό το διαπιστώνετε από την ένδειξη «Υπάρχει αίτηση» στα δεξιά των στοιχείων του διαμερίσματος.

4. Στα παραστατικά αγοράς πετρελαίου θέρμανσης τα στοιχεία ΑΦΜ και αριθμός κοινόχρηστης παροχής ρεύματος θα πρέπει να ταυτίζονται με αυτά τα οποία έχετε εισάγει στη Διαχείριση Χιλιοστών Θέρμανσης.

5. Σε περίπτωση που έχει εκδοθεί ΑΦΜ για την πολυκατοικία και θέλετε τα παραστατικά αγοράς πετρελαίου θέρμανσης να εκδίδονται σε αυτόν, θα πρέπει να ορίσετε τον ΑΦΜ πολυκατοικίας στα προφίλ, επιλέγοντας τον σχετικό σύνδεσμο «Ορισμός ΑΦΜ». Στη συνέχεια ο ΑΦΜ πολυκατοικίας δεν μπορεί να αλλάξει, ούτε να διαγραφεί. ΠΡΟΣΟΧΗ! Ακόμη και στην περίπτωση που έχει οριστεί ΑΦΜ πολυκατοικίας, στις αιτήσεις των ενοίκων θα αναγράφεται ο ΑΦΜ διαχειριστή/εκπροσώπου.

6. Σε περίπτωση αλλαγής διαχειριστή θα πρέπει να δημιουργηθεί νέο προφίλ πολυκατοικίας από τον νέο διαχειριστή. Οι ένοικοι/ιδιοκτήτες θα υποβάλλουν τις αιτήσεις τους στο νέο προφίλ που δημιουργήθηκε με τον ΑΦΜ του νέου διαχειριστή. Ο νέος διαχειριστής δεν πρέπει να ξεχάσει να ενεργοποιήσει τη δυνατότητα πληρωμής καθώς πρόκειται για νέο προφίλ.

7. Στην αίτησή τους τα νοικοκυριά που καταβάλλουν τη δαπάνη θέρμανσης μέσω κοινοχρήστων, καταχωρίζουν επιπρόσθετα τον αριθμό της απόδειξης εξόφλησης κοινοχρήστων ή εναλλακτικά τον αριθμό που φέρει το ειδοποιητήριο πληρωμής αυτών (αν δεν έχει ήδη εκδοθεί κατά την υποβολή της αίτησης απόδειξη εξόφλησης), τον ΑΦΜ του διαχειριστή ή του προσώπου που εκπροσωπεί την πολυκατοικία ή της εταιρείας διαχείρισης της πολυκατοικίας, καθώς και το ποσό που αναλογεί στον δικαιούχο.

Τα βήματα έκδοσης ΑΦΜ

Σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας ή κανονισμός κτιρίου, πρακτικό γενικής συνέλευσης για ορισμό διαχειριστή ή άλλου προσώπου που θα εκπροσωπήσει την πολυκατοικία και συμπλήρωση ενός εντύπου το οποίο υποβάλλεται ψηφιακά ή χειρόγραφα στην ΑΑΔΕ είναι τα απαραίτητα στοιχεία για την έκδοση ΑΦΜ πολυκατοικίας.

Η διαδικασία είναι απλή:

1. Ο διαχειριστής της πολυκατοικίας ή το πρόσωπο το οποίο θα συμφωνήσουν οι ιδιοκτήτες της πολυκατοικίας υποβάλλει την αίτηση μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου». Θα πρέπει να υποβάλλει αίτημα για την απόδοση ΑΦΜ, η οποία περνά μέσα από την υποβολή του εντύπου Δ211 για Έναρξη/Μεταβολή/Διακοπή υπό ίδρυση επιχείρησης. Το έντυπο μπορεί να υποβληθεί και χειρόγραφα στη Δ.Ο.Υ.

2. Παράλληλα θα πρέπει να υποβληθούν:

– Σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας ή κανονισμός του κτιρίου. Αν δεν υπάρχει κανονισμός κτιρίου, αρκεί η συμβολαιογραφική πράξη σύστασης οριζοντίου ιδιοκτησίας στο κτίριο.

– Πρακτικό γενικής συνέλευσης της εκλογής του διαχειριστή, όταν η αίτηση για την απόδοση ΑΦΜ υποβάλλεται από τον διαχειριστή. Αν δεν υπάρχει διαχειριστής, πρακτικό γενικής συνέλευσης με το οποίο ορίζεται απλώς το πρόσωπο που θα υποβάλει την αίτηση για λογαριασμό της άτυπης ένωσης και θα προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για την απόδοση ΑΦΜ, υπογεγραμμένο σε κάθε περίπτωση από την απαιτούμενη πλειοψηφία επί της νόμιμης απαρτίας των συνιδιοκτητών, ως αυτή ορίζεται στον κανονισμό του κτιρίου. Όπου υπάρχει σύσταση οροφοκτησίας και κανονισμός δεν απαιτείται παμψηφία για την ανωτέρω διαδικασία, αλλά αρκεί η πλειοψηφία που ορίζει ο κανονισμός του κάθε κτιρίου για την ύπαρξη απαρτίας και έγκυρης απόφασης.

3. Το έντυπο Δ211 είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ (www.aade.gr), στην ενότητα του καταλόγου των εντύπων.

4. Ο ΚΑΔ για τους διαχειριστές πολυκατοικιών και κτιρίων είναι 68.32.11.04.

5. Δεν υπάρχει προθεσμία υποβολής της αίτησης απόδοσης ΑΦΜ σε πολυκατοικία, ούτε προβλέπεται κάποιο πρόστιμο εκπρόθεσμης υποβολής. Ως ημερομηνία απόδοσης του ΑΦΜ θεωρείται η ημερομηνία υποβολής του εντύπου Δ211, εφόσον οι ενώσεις ιδιοκτητών δεν διενεργούν πράξεις φορολογικού ενδιαφέροντος, δηλαδή δεν έχουν έσοδα από τη διαχείριση της πολυκατοικίας.